Zdrowe nawyki żywieniowe… no jak tu zacząć ?

Odżywianie |
Zdrowe nawyki żywieniowe… no jak tu zacząć ?

Świadome odżywianie jest pierwszym krokiem w kierunku podniesienia naszej samoświadomości a co za tym idzie, i zdrowia. Zatraciliśmy intuicyjną zdolność wybierania pokarmu, który nam służy, który nas odżywia.

Otwieramy cykl wtorkowych kulinarnych inspiracji, moje endo-siostry, będą dzieliły się przepisami. Dla dziewczyn, choroba stała się punktem zwrotnym i bodźcem do zmiany diety i trybu życia.  Połączyły to ze swoją pasją – gotowaniem. Udowadniają, że dieta eliminacyjna to smak zdrowia! 

Obecne czasy nie przypominają krajobrazu plemion zbieracko –łowieckich, jednak nasze organizmy posiadają tą samą fizjologię i metabolizm, co nasi przodkowie. Na przestrzeni wieków nasze ciała ewolucyjnie przystosowały się do przyswajania produktów prostych i naturalnych. Z definicji pokarmy nieprzetworzone to takie produkty, które są najbliższe swojemu naturalnemu stanowi. Nie są modyfikowane i nie zawierają dodatków cukru, tłuszczów utwardzonych, tłuszczów trans, substancji dodatkowych (konserwantów, barwników, aromatów).

Te wszystkie atrakcje, składają się na żywność  wysokoprzetworzoną

Są to substancje obce dla naszego organizmu, z którymi nie potrafi sobie poradzić. Organizm ich nie rozumie, nie wie co ma z nimi zrobić. Enzymy trawienne, które „tną” treść pokarmową na najmniejsze cząsteczki identyczne z tymi, z których zbudowane są komórki naszego ciała, tutaj się poddają. Zatem „jedzeniopodobne” treści, stanowią  obciążenie dla naszych organów, ponieważ latami mogą niestrawione zalegać w jelitach, trując nasz organizm. Jelita – to nasza odporność. Takie nawyki żywieniowe niszczą nasz system immunologiczny. Często, w konsekwencji stają się  źródłem poważnych stanów zapalnych, które wyzwalają szereg chorób autoimmunologicznych – (O przeciekającym jelicie zobacz tutaj)

Obecnie, liczne dowody wskazują na to, że choroby kobiece: endometrioza, Hashimoto, PCOS, mięśniaki, zaburzenia hormonalne są autoimmunologiczną reakcją organizmu.

Nasz organizm stał się zubożały na skutek braku prawdziwych, przyswajalnych składników odżywczych. Dodatkowo, większość z nas boryka się z nietolerancjami pokarmowymi, alergiami, problemami trawiennymi, wzdęciami, zespołem jelita drażliwego. Wymienić również możemy – niedobory pokarmowe, chroniczne zmęczenie, rozdrażnienie…. liczba objawów, może porazić.

Zdrowa dieta – jak zacząć

Zrozumienie poszczególnych zależności, jest naszym kluczem do zdrowia. Nie jest to łatwe. Na początku czułam się zagubiona, przytłoczona i nie wiedziałam od czego zacząć. Sądzę, że masz podobne odczucia. Znalezienie dla siebie diety, która odżywi, dostarczy energii i w łatwy sposób ulegnie strawieniu, wymaga obserwacji i poznania swojego ciała. Są jednak pewne zalecenia, które mogą stanowić doskonały drogowskaz tego – jak zacząć i przestawić się na te wszystkie zdrowe nawyki.

Kulinarne inspiracje od  endo-sióstr

Zamiast rozpisywać teorię, którą często trudno samemu przełożyć na talerz :), co wtorek pojawi się tutaj propozycja, w jaki sposób możesz podejść do zmiany. Pokażemy, że może być zdrowo i bardzo smacznie. Autorkami przepisów będą Ania z KobiecychMysli i Zosia SmakujeZdrowo. Dziewczyny, od lat borykają się z endometriozą. Dieta eliminująca pszenicę (również gluten), cukier, nabiał, mięso stała się ich codziennością. Pokazują, jak pięknie można skomponować codzienne menu, opierając się na produktach naturalnych, prostych, sezonowych. Motywują i inspirują! Kreują zdrowie poprzez dietę, pracę nad sobą i pozytywne nastawienie :)!

Zosia: W chorobach autoimmunologicznych odpowiednia dieta odgrywa bardzo ważną rolę i choć czasem trudno jest znaleźć motywację i silną wolę, to warto! Warto odżywiać się zdrowo (jak najbardziej naturalnie i antyzapalnie), a przy okazji… pysznie.

Ania: Nie jadam glutenu, ograniczam do minimum nabiał i mięso, cukier w mojej diecie prawie nie występuje. Wierzę, że mamy wielki wpływ na nasze życie, prawie wszystko jesteśmy w stanie zmienić! Więc zmieńmy sposób żywienia na lepszy!

Gotowe? To zaczynamy! Pierwszy zagościł przepis Ani na Gulasz z ciecierzycą i szpinakiem (zajrzyj tutaj)



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *