Rola witaminy E

Odżywianie, Styl życia |
Rola witaminy E

Witamina E jest niezbędna dla utrzymania odpowiedniej konsystencji krwi zapewniając jej swobodny przepływ. W rezultacie zmniejsza się tendencja do tworzenia skrzepów i ryzyko zastoju krwi.

Witamina ta również koi bolesne stany zapalne i często występujące guzy piersi spowodowane przez leukotrieny powstające z kwasu arachidonowego (AA) – zawartego np. w czerwonym mięsie. Posiadając takie właściwości, witamina E ma działanie podobne do kwasu GLA oraz ALA (nienasycone kwasy tłuszczowe omega 3).

Witamina E pomaga w leczeniu poważnych zaburzeń miesiączkowania: nadmiernego lub zbyt skąpego miesiączkowania, uderzeń gorąca w okresie menopauzy i nieregularnych miesiączek.

Typowa (profilaktyczna) i zazwyczaj skuteczna dawka to 50-150iu, chociaż przy niektórych specyficznych zaburzeniach czasami stosuje się o wiele większą ilość tej witaminy (300 – 1000 iu).

W organizmie witamina E ulega zniszczeniu pod wpływem wody chlorowanej, zjełczałych olejów, doustnych środków antykoncepcyjnych, zanieczyszczeń środowiska oraz rafinowanej, przetworzonej żywności!

Rola witaminy E

  • przynosi ulgę w dolegliwościach związanych z zespołem bolesnego miesiączkowania, bólów i obrzęków piersi, bólów głowy, nerwowości, depresji
  • jest z powodzeniem stosowana w zwłóknieniu torbielowatym piersi
  • jest doskonałym przeciwutleniaczem – chroni organizm przed wolnymi rodnikami, hamuje procesy starzenia, chroni przed rozkładem witaminę A oraz nienasycone kwasy tłuszczowe
  • chroni tłuszcze występujące w błonach komórkowych oraz w komórkach tłuszczowych występujących we krwi a także inne tłuszcze przed działaniem wolnych rodników (nienasycone kwasy tłuszczowe są niezbędne w procesach metabolicznych każdej komórki!)
  • stwierdzono, że zapotrzebowanie na witaminę E znacznie wzrasta w okresie ciąży – stosowanie naturalnej witaminy E może zapobiegać poronieniom
  • wpływa na procesy krzepnięcia krwi – zapewnia jej swobodny przepływ (również istotne w staraniach o ciążę), zmniejsza się tendencja do tworzenia skrzepów, torbieli, cyst – hamuje agregację płytek krwi ; Wg dr Evana Shut’a, położnika, autora książki „Vitamin E story” – wysuwa sugestię, że mięśniaki są prawdopodobnie wynikiem niedoboru witaminy E.
  • pobudza produkcję plemników
  • chroni przed chorobami układu krążenia, chroni serce
  • zwiększa wrażliwość organizmu na insulinę

Jak to działa?

Witamina E to silny przeciwutleniacz fazy lipidowej, który może zapobiegać peroksydacji LDL wywołanej przez reakcję z udziałem wolnych rodników. Jej zdolność do ochrony błon komórkowych przed utlenianiem jest kluczowa, jeśli chodzi o zapobieganie i odwracanie skutków wielu chorób.

Co więcej, witamina E hamuje krzepnięcie – agregację i adhezję płytek krwi i zapobiega ich powiększaniu i pękaniu, a dodatkowo wykazuje działanie przeciwzapalne! Istotne informacja dla Pań starających się o ciążę, chorujących na endometriozę czy borykających się z bólami miesiączkowymi!

Jeśli witamina E ma mieć biologiczny skutek, musi być przyjmowana w formie naturalnej – rozpoznawanej przez nasz organizm i przez niego przyswajalnej. Naturalną formę stanowi postać d – alfa – tekoferolu (100% aktywności witaminy E).

Witamina E w naturalnej postaci, wysokiej dawce 400iu do nabycia TUTAJ

Syntetyczna postać witaminy E jest wytwarzana z ropy naftowej. Znacznie różni się składem od postaci naturalnej tej witaminy.

Zarodki ziarna pszenicy oraz wytłoczony z nich olej to bogactwo źródła naturalnej witaminy E – dostarczają pełnowartościowego kompleksu tej witaminy –

Nierafinowany, zimnotłoczony olej z zarodków pszenicy do nabycia TUTAJ

Źródła witaminy E to:

√ pełnoziarniste zboża, zwłaszcza pszenica, ryż, owies i quinoa

√ zewnętrzne liście kapusty, brokułów i kalafiora,

√ kiełki, szpinak, zielone części mniszka, nać marchwi i mięta.

√ orzechy i nasiona: migdały, orzechy laskowe, nasiona słonecznika.

√ najbogatsze źródło witaminy E to zarodki ziarna pszenicy i wytłoczony z nich olej

źródło: Beata Peszko Witaminy mój sposób na zdrowie, Andrew W. Saul Wylecz się sam, Paul Pitchford Odżywianie dla zdrowia



1 Odpowiedź do “Rola witaminy E”

  1. Jowita*

    10.01.2017

    duzo daje zdrowa dieta…wiem cos o tym.. najlepiej bezglutenu wspaniale oczyszcza…poza tym jedzenie kurkumy duzo witaminy C bo odkaża organizm,…i witamine E polecam w zimie ze wzlg na zanieczyszczenia powietrza…swietnie usuwa toksyny inne szkodliwe związki!! i..odmładza organizm..krążenie poprawia. polecila mi ją pani dr propagatorka naturalnego oczyszczania organizmu..
    bez witaminy E juz nie potrafie żyć;) tym bardziej ze mieszkam w pieknej małopolsce , witamina chroni płuca..

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *