Przygoda z mikroalgami? Graj w zielone!

Przygoda z mikroalgami? Graj w zielone!

W ciągu ostatnich 30 lat wzrosła popularność niektórych suplementów z roślin zielonych. Wszystkie łączy jedna cecha: zawartość chlorofilu – barwnika, który sprawia, że rośliny mają zieloną barwę.

W rzeczywistości wszystkie rośliny, nawet owoce cytrusowe, zawierają przynajmniej niewielką ilość chlorofilu, ale im jest go więcej, tym roślina jest bardziej zielona.

Dziś o algach, to były pierwsze produkty jakie spróbowałam na początku mojej drogi z naturalnym leczeniem. Do dziś się z nimi nie rozstaję, robię tylko przerwy!

Spirulinę biorę ze względu ma bogactwo białka (nie jem mięsa) oraz zawartość kwasu GLA, który dla kobiet z permanentnym stanem zapalnym jest zbawienny.

Chlorella – tą wzbogacam wszystkie zielone koktajle. Pięknie sprząta toksyny z organizmu i wspomaga jelita.

No i chlorofil! Zielona krew 🙂 A co specjaliści piszą o właściwościach alg – sprawdźcie. Moimi przewodnikami w tym wpisie byli David Wolfie – specjalista od superzywności i Paul Pitchford, który w swym spojrzeniu łączy medycynę akademicką z mądrością wschodu.

Niektóre algi, szczególnie chlorella, spirulina oraz sinica zawierają więcej chlorofilu niż jakiekolwiek inne pożywienie.

Te rośliny wodne zdobyły sobie powszechne uznanie i są najbardziej znanymi mikroalgami naszych czasów.

Mają spiralny kształt, kolor od szmaragdowego do niebieskozielonego i są tak niewielkie, że mierzy się je w mikronach.

Owe prymitywne organizmy należą do jednych z pierwszych form życia. W kwasach nukleinowych (RNA/DNA) niebieskozielonej algi, takiej jak spirulina, zakodowane jest 600 milionów lat życia na tej planecie.

Zatem mikroalgi dostarczają tej samej świeżej eksplozji pierwotnej esencji, która objawiła się, kiedy na ziemi tworzyło się życie.

 

Mikroalgi to organizmy z pogranicza królestwa roślin i zwierząt. Mają unikalne właściwości odżywcze.

Suszona postać mikroalg – najpopularniejsza na rynku – oprócz wysokiej zawartości chlorofilu charakteryzuje się również tym, że jest najbogatszym spośród wszystkich pokarmów roślinnych i zwierzęcych źródłem: białka, beta – karotenu, kwasów omega 3, GLA oraz kwasów nukleinowych.

Dzięki fotosyntezie algi zamieniają światło słoneczne na czyste białko, kwasy tłuszczowe, węglowodany i niemal każdy niezbędny do życia składnik odżywczy.

Urząd do spraw Żywienia i Lekarstw w USA nie zatwierdził oficjalnie mikroalg do stosowania w celach leczniczych, ale wiele korzyści, które przypisują im lekarze z Japonii i innych krajów, wskazuje jasno na ukrytą w nich niezwykłą siłę odżywczą.

W ostatnich latach mikroalgom poświęca się coraz więcej prac naukowych, ponieważ organizmy te zawierają tak silne przeciwgrzybicze i przeciwbakteryjne substancje biochemiczne, jak żadna inna roślina czy zwierzę.

Właściwości i działanie chlorofilu opiera się na 3 głównych filarach:

√ oczyszczanie (powstrzymuje rozrost bakterii, drożdży i grzybów; usuwa pozostałości po lekach i przeciwdziała wszelkim toksynom)

√ działanie przeciwzapalne

√ odnawiające (buduje krew, odnawia tkanki, poprawia funkcjonowanie wątroby i rozwój korzystnej flory w jelitach)

Spirulina

Niebieskozielona mikroalga spirulina odżywia i tonizuje, pomaga zwalczyć niedobory, ale jednocześnie dzięki wysokiej zawartości chlorofilu działa oczyszczająco.

Łatwo też wytłumaczyć, dlaczego zażywają ją osoby słabe i mające problemy z wchłanianiem – jej składniki są lekkostrawne i łatwo przyswajalne.

Na przykład większość białek spiruliny występuje w formie biliprotein, które zostały wstępnie przetrawione przez samą algę czy spora ilość węglowodanów jest rozłożona na ramnozę. Substancje te zaraz po spożyciu zapewniają wysoki i długo utrzymujący się poziom dostarczanej przez nie energii.

Właściwości spiruliny: jest bardzo odżywcza dla ciała, oczyszcza nerki (chroni je przed uszkodzeniem na skutek przyjmowania silnie działających lekarstw), oczyszcza wątrobę z toksyn, buduje i poprawia jakość krwi, oczyszcza naczynia krwionośne, sprzyja rozwojowi właściwej flory bakteryjnej jelit i hamuje wzrost grzybów, bakterii oraz drożdży.

Stosowana w anemii, zapaleniu wątroby, nieżycie żołądka i innych stanach zapalnych, cukrzycy, hipoglikemii, otyłości, niedożywieniu.

Posiada zestaw wzmacniających odporność składników odżywczych: beta – karoten, chlorofil, kwas gamma-linolenowy (GLA), białko, witaminy, główne minerały, pierwiastki śladowe, polisacharydy oraz szerokie spektrum przeciwutleniaczy

Warto też wspomnieć o profilaktycznym działaniu spiruliny, która obfituje w niebieski pigment fikocyjaninę (rodzaj biliproteiny), hamuje rozwój kolonii raka.

Poza tym fikocyjanina pomaga zbliżyć do siebie aminokwasy w celu wytworzenia neurotransmiterów i tym samym zwiększa wydolność umysłową.

W ostatnich latach intensywnie badano nienasycony kwas tłuszczowy gamma-linolenowy (GLA) i związaną z nim prostaglandynę PGE1 – szczególnie pod względem ich wpływu na działania przeciwzapalne.

Udowodniono, iż GLA hamuje powstawanie prostaglandyn o działaniu prozapalnym i metabolitów kwasu arachidonowego. Większość ludzi cierpi na niedobór GLA, ale wszechstronne zastosowanie tego kwasu jest w bardzo ekonomiczny sposób osiągane dzięki spożywaniu spiruliny, będącej jednym z najbogatszych zródeł GLA (obok mleka matki, oleju z ogórecznika czy wiesiołka).

Spirulina zawiera największe (pod względem wagi) stężenie białka spośród wszystkich znanych nam jadalnych produktów.

W zależności od odmiany wynosi ono od 65% do 71%. Jest to białko kompletne – zawiera łącznie 18 aminokwasów, w tym wszystkie 8 niezbędne.

Była głównym zasobem białka dla milionów mieszkańców Meksyku przez ponad 5 tysięcy lat!

Spirulina zamienia światło słoneczne na białko o wiele skuteczniej niż jakiekolwiek inne istoty żywe. Każdy gram spiruliny jest czterokrotnie łatwiej przyswajalny niż gram białka pochodzącego z wołowiny

Spirulina zawiera w sobie tyle żelaza co czerwone mięso (jest zatem świetną alternatywą dla wszystkich kobiet zmagających się z przewlekłymi stanami zapalnymi –  w których czerwone mięso jest zakazane).

Doskonale łagodzi objawy anemii, zwiększa poziom hemoglobiny, poprawia jakość krwi i wpływa korzystnie na produkcję czerwonych krwinek.

Organiczną spiruline znajdziesz w sklepie Women’s Matters

Struktura molekularna chlorofilu i znajdującej się w ludzkiej krwi hemoglobiny jest niemalże identyczna – różnica polega na tym, że w cząsteczce chlorofilu magnez jest środkowym atomem a we krwi – żelazo

Z tej przyczyny chlorofil jest czasem nazywany „krwią roślin”

Chlorella

Chlorella jest kolejną dobrze znaną algą o wysokiej wartości odżywczej porównywanej ze spiruliną, choć zawiera trochę mniej białka, odrobinę beta-karotenu i ponad dwa razy więcej kwasu nukleinowego i chlorofilu.

Zawiera bardzo dużą ilość witamin (m.in wszystkie z grupy B), minerałów (bardzo bogata w żelazo i wapń), aminokwasów, niezbędnych kwasów tłuszczowych, polisacharydów oraz innych pożytecznych związków chemicznych, chlorellę można nazwać produktem kompletnym.

Spośród wszystkich mikroalg chlorella najmniej wychładza, a najbardziej tonizuje i najłagodniej oczyszcza.

Chlorella zawdzięcza swoją nazwę wysokiej zawartości chlorofilu – zawiera 3-5% czystego, naturalnego chlorofilu.

Chlorofil to jedna z najlepszych substancji spożywczych ułatwiających regenerację krwi, oczyszczanie jelit i innych narządów (np. wątroby) oraz wspomagających proces usuwania z organizmu niepożądanych substancji.

Z powodu jednej z najwyższych zawartości chlorofilu, chlorella jest zalecana przy wszelkich dolegliwościach wymagających oczyszczającego, odnawiającego i przeciwzapalnego, jakie właśnie zapewnia chlorofil.

Fundacja Life Extension przytacza na temat chlorelli wiele pozytywnych raportów uzyskanych w trakcie japońskich badań przeprowadzonych po wybuchach jądrowych w Hiroshimie i Nagasaki w 1945r.

W raporcie przygotowanym na General Meeting of the Pharmaceutical Society of Japan dr S. Ichimura (1973) informował, iż zażywanie 8 gramów alg chlorella dziennie trzykrotnie zwiększa wydalanie kadmu z kałem i siedmiokrotnie z moczem. Inny japońscy badacze wykazali, że chlorella pomaga w neutralizowaniu uranu i ołowiu.

Wiele badań przeprowadzanych w USA i Europie potwierdza, że chlorella wspiera organizm w rozkładaniu wielopierścieniowych węglowodorów i toksycznych metali, zwłaszcza rtęci, kadmu, arszeniku i ołowiu.

Usuwanie z krwi metali ciężkich i innych toksyn trwa od trzech do sześciu miesięcy, w zależności od tego, ile spożywamy chlorelli.

Chlorella zawiera tzw. czynnik wzrostu chlorelli (Chlorella Growth Factor – CGF), który nie występuje w żadnym innym pożywieniu zielonym.

Co 20 godzin chlorella mnoży się czterokrotnie, co stanowi swoisty rekord świata nieporównywalny do żadnego innego znanego ludzkiego plonu.

CGF to cecha RNA/DNA czyli odnowa kwasu nukleinowego w organizmie odpowiedzialnego za kierowanie wzrostem i naprawą każdej komórki. CGF wzmacnia odporność przez poprawę funkcjonowania komórek typu T i B, broniących nasze organizmy przed wirusami i innymi atakującymi je mikroorganizmami.

Chlorella zawiera więcej kwasów tłuszczowych niż spirulina czy sinica. Około 20% z nich to oczyszczające naczynia krwionośne kwasy omega 3 i kwas linolenowy.

 Chlorellę uważa się za pierwszorzędną substancję detoksykującą i zapewniającą optymalne funkcjonowanie wątroby.

Pokarmy chlorofilowe regulują cykl menstruacyjny prawdopodobnie dzięki właściwościom przeciwdziałania zastojowi w wątrobie.

Chlorella wchłania także toksyny z jelit ( w wyniku zdolności do zmieniania jelitowej flory bakteryjnej). 

Chlorella potrafi nas uwolnić od chronicznych zaparć i zneutralizować gazy jelitowe. Po spożyciu chlorella błyskawicznie przyspiesza tempo rozwoju przyjaznej bakterii Lactobacillus w jelitach – mnożą się cztery razy szybciej. Chlorella przyjmowana wraz z posiłkami wspomaga trawienie i co najważniejsze ułatwia lepszą asymilację substancji odżywczych.

Wzmacnia układ odpornościowy i i neutralizuje wolne rodniki. Badania potwierdziły, że chlorella przynosi wymierne korzyści dla zdrowia osób u których układ odpornościowy został osłabiony w wyniku przewlekłej choroby lub farmakoterapii.

Organiczną chlorellę znajdziesz w sklepie Womens Matters

Nie ma możliwości przedawkowania alg w organizmie. Ale najlepiej wprowadzać te algi do diety stopniowo, by organizm mógł się przyzwyczaić do ich regeneracyjnego działania, zwłaszcza w odniesieniu do jelit i układu trawiennego. Idealnie dobrana dawka podnosi poziom energii i zmniejsza ilość niekorzystnych „zachcianek” pokarmowych.

Ważne jest, by znaleźć najodpowiedniejszy sposób zażywania mikroalg, tak aby odpowiadały nam i smak i struktura danego preparatu.

Proszę podziel się tym artykułem z innymi Kobietami! Wspierajmy wzajemnie swoją kobiecość 🙂

źródło: David Wolfie Superżywność, Paul Pitchford Odżywianie dla zdrowia

 



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *