Przełam przedmenstruacyjny zastój, odbuduj i wzmocnij krew – czyli kobiecy cykl okiem Chińczyka!

Odżywianie, Styl życia |
Przełam przedmenstruacyjny zastój, odbuduj i wzmocnij krew – czyli kobiecy cykl okiem Chińczyka!

Sporo już pisałam nt różnych remediów dotyczących bolesnego okresu, plamień, syndromu PMS, stosowanych ziół czy witamin, które w świetny sposób wspierają nas w różnych dolegliwościach. O czym możesz przeczytać tutaj :

  1. Bóle menstruacyjne – co poza klasycznym środkiem przeciwbólowym..
  2. 10 najlepszych roślin w walce z kobiecymi dolegliwościami.. a w bonusie zabiegi miejscowe
  3. Progesteron – jak wspierać swoją równowagę hormonalną
  4. Czerwony alarm, czyli jak interpretować swoją miesiączkę

 

Jest jednak strategia na którą szczególnie chciałabym zwrócić uwagę. Strategia ta, wywodzi się z systemu Tradycyjnej Medycyny Chińskiej.

Jest dość prosta. Mówi o dwóch podstawowych działaniach, którymi powinnyśmy się kierować, żeby cieszyć się zdrowym, prawidłowo przebiegającym cyklem.

Myślę, że jako młode dziewczyny, dopiero co miesiączkujące – umiejętność stosowania się do tych prostych kroków, uchroniłaby nas, przed wieloma nieprzyjemnymi objawami.

Wg TMC do kluczowych działań podczas cyklu menstruacyjnego kobiety należą:

Od zakończenia menstruacji do owulacji jest to skupienie na odbudowie krwi i energii witalnej a od owulacji do menstruacji – skupienie na poruszaniu krwi (krążenie) przeciwdziałając zastojom krwi i płynów

 

Odpowiednie działania żywieniowe, zastosowane w odpowiedniej fazie cyklu świetnie nas w tym wspierają.

Uważam, że zdecydowanie warto się z tym zapoznań.

Cykl miesięczny jak sama nazwa mówi – ma cykliczną naturę (jest kołem) – to, w jaki sposób potraktujemy siebie w danym miesiącu, tak organizm będzie funkcjonował w kolejnym.

Tu nie ma drogi na skróty. Jeśli nie wzmocnimy się po menstruacji, zaniedbamy sen, odpoczynek i prawidłowe odżywienie krwi – gwarantuję, że odbije się to już w tym samym bądź kolejnym cyklu. Będziemy bardziej rozdrażnione, osłabione, będziemy gorzej spały (niedobór krwi i płynów wpływa na jakość snu), bez chęci i energii do działania. Jeżeli z kolei nie do końca oczyścimy macicę podczas menstruacji – będzie to początkiem zastoju już w kolejnym cyklu.

Zaniedbywane niedobory pogłębiają się każdego miesiąca. Finałem często są poważne choroby.

Tak jak w przyrodzie, każda kolejna pora roku czerpie energię z poprzedniej. Tak i tu – na każdą menstruację pracujemy już miesiąc wcześniej.

Wg TMC prawidłowa menstruacja :

długość cyklu 28-30 dni (+/- 2-3 dni)

długość krwawienia 3-5 dni bez plamień poza okresem krwawienia

menstruacja jest bezbolesna, podczas krwawienia nie powinny występować dolegliwości bólowe

kolor krwi menstruacyjnej – czerwony, bez skrzepów

objętość wydalanej krwi menstruacyjnej 50 – 80 ml (+/- 100ml)

 

 

Strategie żywieniowe w poszczególnych fazach cyklu

 

Faza 1 – 1 -3 dnia krwawienia

  • wzmocnić wątrobę i nerki, odżywić krew, wyregulować menstruację

Każda menstruacja oznacza utratę pewnej ilości krwi. W dzisiejszych czasach kobiety rodzą rzadziej, dlatego organizm w ciągu całego okresu płodności kobiety w sposób ciągły jest narażony na utratę krwi podczas menstruacji.

Cele odnowy pomenstruacyjnej to odnowienie witalności, odbudowa krwi, odzyskanie równowagi hormonalnej, utrzymanie prawidłowej masy ciała, zapobieganie chorobom.

Początek menstruacji następuje po okresie wzmożonego zastoju, zarówno energii jak i krwi, która zbiera się w macicy, aby umożliwić zagnieżdżenie i odżywienie zarodka. Zastój w podbrzuszu powoduje dyskomfort (np ciążenie w dół)  i zwykle ustępuje na początku menstruacji.

Przewlekły zastój krwi to poważny stan patologiczny, który może doprowadzić do uformowania się guzów, torbieli, włókniaków i twardych nieruchomych mas.

 

Na początku krwawienia bardzo ważne jest o zadbanie aby całkowicie usunąć krew, która uległa zastojowi w macicy. Dlatego na początku krwawienia wciąż naszą główną strategią jest poruszanie krwi, żeby zapewnić prawidłowy przebieg menstruacji! Nie prawidłowo oczyszczona macica podczas menstruacji (pozostawione skrzepy krwi) stanowią zalążek zastoju krwi dla kolejnego cyklu.

Produktem, który doskonale spełnia tą funkcję jest wątróbka (oczywiście ekologiczna). Zalecana jest na początku krwawienia ponieważ szczególnie skutecznie przełamuje zastoje krwi w macicy.  Doskonale również dzięki wątróbce możemy powoli rozpocząć odżywianie krwi.

Fasola adzuki – to kolejny produkt zalecany w tej fazie cyklu.  Ma silne działanie diuretyczne, usuwa obrzęki, wydalana zatrzymaną wodę. Jest nieodzowna w usuwaniu patogennej wilgoci, która gromadzi się tuż przed menstruacją (jeśli się jej nie wyprowadzi, przeobraża się w trudny do usunięcia tłuszcz). Zalecana dzienna dawka fasoli adzuki to 60g.

Tam gdzie występuje zastój płynów (obrzęki) tam też z trudem płynie krew!

Ryż – produkt który doskonale poprawia trawienie, wzmacnia naszą energię oraz świetnie ogrzewa śledzionę. Śledziona wraz z pierwszym dniem krwawienia powoli przygotowuje się do produkcji krwi, żeby wyrównać niedobór jaki powstał w związku z jej utratą. Od funkcji i stanu śledziony zależy proces tworzenia krwi.

Nerki – tak, podroby królują ! Nic nie równa się ich właściwością jeżeli chodzi o wsparcie obkurczania macicy oraz odżywiania krwi i płynów! To również dotyczy kobiet po porodzie.

Przepis na kulki z fasoli adzuki:

Ugotowaną fasolkę zblendować, następnie dodać daktyle oraz miód. Formować kulki, które można obtoczyć np w wiórkach kokosowych.

Faza 2 – 4 – 7 dzień

  • wzmocnić wątrobę i nerki, odżywić krew,

To jest faza w której zdecydowanie już skupiamy się na odżywieniu krwi. Po menstruacji osłabiony organizm wymaga wzmocnienia.

Kobietom na diecie wegetariańskiej bądź wegańskiej trudno jest odbudować krew i skutecznie wzmocnić organizm bez użycia produktów pochodzenia zwierzęcego – mięsa, jaj czy ryb. Niestety, sok z buraka nie załatwi nam tu całkowicie sprawy.

Jeżeli obserwujesz u siebie bardzo skąpe krwawienia miesięczne (np wystarcza Ci jedna podpaska dziennie) – może to wskazywać na niedobory krwi u Ciebie, co jest konsekwencją jej słabej odbudowy.

Co jemy w tej fazie :

  • wątróbka,
  • nerki,
  • buliony na kościach zwierząt,
  • ryby (tuńczyk, łosoś),
  • ryż,
  • daktyle,
  • owoce goji
  • Szalenie odżywcze jest żółtko jaj

Fantastycznie odżywia lampka czerwonego wina z wbitym żółtkiem  🙂 Nie próbowałam tej metody ale nasze babcie doskonale wiedziały, że sławny kogel – mogel jest elementem rekonwalescencji po każdej chorobie.

Przepis na doskonale budujące krew daktylowe wino  – znajdziesz TUTAJ

Dlaczego to odżywienie jest tak istotne ? A jakie jest Twoje samopoczucie tuż po miesiączce ? Utrata krwi zawsze łączy się z osłabieniem organizmu. Podczas menstruacji oraz w pierwszych jej dniach spada nasza naturalna odporność. Nieodzownym jest prawidłowe odbudowanie naszych sił witalnych, żeby organizm powrócił do równowagi i nie pogłębiał powstałych niedoborów.

Nieodżywione nerki, wątroba, śledziona z miesiąca na miesiąc będą się miały coraz gorzej. Wpłynie to na rozregulowanie naszej gospodarki hormonalnej, zaczniemy czuć się słabo, chorować. Będziemy nie dogrzane. Zimno powoduje zastoje. Długotrwałe zastoje to między innymi formowanie się poważnych zmian ginekologicznych. I tak wchodzimy w fazę poważnych, przewlekłych problemów zdrowotnych. Oczywiście – jest to schemat podany w uproszczeniu ale właśnie w taki sposób często dochodzi do poważnych chorób.

Faza 3 – 8 – 14 dzień (owulacja)

  • wzmocnić energię oraz nerki, pobudzić krew

To czas zmiany hormonalnej. Dla kobiet pielęgnujących swoją płodność jest to czas wymagający szczególnie zadbania o organizm. W dalszym ciągu skupiamy się na prawidłowym odżywieniu krwi oraz zadbania o nasze siły witalne. W naturze jest to czas przygotowania na przyjęcie życia.

Dbamy o prawidłowe trawienie i przyswajanie składników odżywczych – to jest gwarancją naszej siły oraz budowy krwi ponieważ na skutek złego trawienia produkowane jest zbyt mało krwi.

Można spożywać wszelkie warzywa neutralne i ciepłe termicznie – dla odżywienia krwi najkorzystniejsze są: marchew, dynia, ziemniak, koper włoski, szpinak oraz wszelkie inne zielone warzywa! Czerwona kapusta, buraki, kiszonki.

Z owoców najkorzystniejsze są czerwone i pomarańczowe owoce o słodkim smaku: czereśnie, czerwone winogrona, figi, daktyle, owoce goji, śliwki, morele.

Gotowane zboża – owies, proso, gryka, orkisz.

Z produktów wysokobiałkowych najbardziej wskazane są jajka (żółtko ! – stosuj surowe do zaciągnięcia zupy), wołowina (jeśli możesz czerwone mięso), mięso kaczki i kurczaka  – wszystko ze sprawdzonych źródeł. Oraz oczywiście wątróbka i nerki ! Buliony na kościach.

Skutecznie odżywiają krew nasiona sezamu, melasa ekologiczna z trzciny cukrowej czy cukier brązowy muscovado.

Stosuj toniki energii takie jak np. żeń – szeń, mleczko pszczele – może być pyłek kwiatowy bądź pierzga, wszelkie zupy mocy!

Nerki wzmacniaj orzechami, czarnym sezamem, soczewicą, wszelkie rodzaje fasoli,  jęczmieniem, białą rzodkwią, tuńczykiem, krewetkami oraz podrobami – cynaderkami 🙂

Faza 4 – 15 – 28 (menstruacja)

  • poruszać krew, zapewnić prawidłową menstruację

W pomiarze ciepłoty ciała widoczny jest wyższy poziom temperatury. Powoli pojawia się fizjologiczna tendencja do zastojów powodująca pojawienie się syndromu napięcia przedmiesiączkowego.

Mogą pojawiać się objawy osłabienia (zmęczenie, osłabienie trawienia, brak chęci do działania, nasilone odczucie wychłodzenia) – ten obraz jest tożsamy dla kobiet niedoborowych.

U kobiet bez niedoborów występuje zwykle zwyżka witalności i zwiększona aktywność.

Natomiast u kobiet nadmiarowych pojawia się w tym czasie silne napięcie, rozdrażnienie a nawet agresywne zachowanie.

Strategia jaka w tym czasie dominuje to zdecydowanie pobudzanie krążenia, nie dopuszczanie do zastojów zarówno krwi jak i płynów (obrzęki). Skupiamy się na swobodnym przepływie krwi. Tak jak napisałam wyżej – tam gdzie występują obrzęki, tam też z trudem płynie krew!

Co powinnyśmy robić :

Zioło, które doskonale wspiera w pobudzaniu krążenia krwi to jest kwiat krokosza.

Codzienne popijanie zaparzonej łyżki krokosza na szklankę wrzątku świetnie przeciwdziała zastojom, rozrzedza krew.

Kolejne zioło z którym zdecydowanie warto się zapoznać to arcydzięgiel chiński (Dong Qui), zioło ciepłe, odżywia i porusza krew, szczególnie korzystne dla kobiet z objawami wychłodzenia i dolegliwościami ginekologicznymi 

Przepis na nalewkę, które porusza krew oraz usuwa zastój :

  • 20g arcydzięgla chińskiego
  • 10g kwiatu krokosza

Arcydzięgiel oraz kwiat krokosza zalać 50ml alkoholu na 48 godzin. Następnie dodać kolejne 100l alkoholu, pozostawić na 1-2 doby.

Przyjmować 30ml dziennie. Zaczynając już od owulacji.

 

Mieszanka ziołowa poprawiająca ukrwienie podbrzusza w dolegliwościach ginekologicznych:

  • kurkuma (1 łyżeczka)
  • lukrecja (3-6g)
  • kora cynamonowca (6-9g)
  • nasiona brzoskwini (9g)

Zagotuj wszystkie składniki i pij gotowy wywar.

 

Okład na podbrzusze

(oprócz okładów z oleju rycynowego, które szczerze polecam) :

podprażyć na sucho na patelni:

sól himalajską, goździki, owoc kopru włoskiego, korę cynamonowca, imbir, nasiona gorczycy – wsypać to do woreczka i położyć na podbrzusze.

Wszelkie herbatki : owoc kopru włoskiego, liście malin, werbena, mięta, kwiaty róży – są w tym okresie bardzo wskazane.

Pokarmy i przyprawy, które rozpraszają zastój krwi:

kurkuma, szczypiorek, czosnek, nasiona brzoskwini, zielona cebulka, por, imbir, rozmaryn, pieprz kajeński, gałka muszkatołowa, masło, fasola adzuki, biały pieprz,  kalarepa, mięta zielona, czerwone wino, koniak, słodki ryż,  

 

Korzystne są ciepłe zupy i ciepłe, lekkostrawne odżywcze pożywienie. Posiłki powinny być gotowane – unikamy produktów surowych. Staramy się dodawać do potraw w/w przypraw i produktów.

W tym czasie wskazany jest ruch oraz umiarkowana aktywność fizyczna (poprawia krążenie). Szczególnie dla pań prowadzący siedzący tryb życia ważne jest, by w tym okresie regularnie zapewnić sobie poprawę krążenia poprzez dawkę ruchu.

Tuż przed menstruacją oraz podczas krwawienia należy bezwzględnie unikać wpływu zimna. Osłabiona odporność oraz utrata krwi zwiększa wrażliwość na działanie czynników chorobotwórczych. Ponadto patogeny, które już wniknęły w ciało, mogą wtedy łatwiej przeniknąć do głębszych aspektów organizmu.

Zimno, które wnika w stopy poprzez meridiany oddziałuje również na macicę – powoduje zablokowanie przepływu krwi, co może prowadzić w konsekwencji do zaburzeń regularności cyklu i nasilenia bólów menstruacyjnych.

Poza tym długotrwały stan zimna w podbrzuszu powoduje akumulację wilgoci i śluzu, które tworzą patologiczne nagromadzenie w postaci torbieli i np pogrubionego endometrium.

Jak rozpoznać czy mam tzw zimno w macicy – wystarczy zaobserwować czy pod wpływem ciepła (np termoforu) ból ustępuje.

Czy zauważyłaś np. że silne wychłodzenie stóp powoduje ból w odcinku lędźwiowym pleców? Ciepią też na tym nerki. Dbaj koniecznie o ciepło w pasie miednicowym!

Jeżeli przed snem masz zimne stopy i nie możesz  z tego powodu zasnąć, spróbuj wieczorem moczyć stopy w bardzo ciepłej wodzie (z imbirem lub zmielonymi owocami jałowca ), wytrzyj stopy do sucha i wmasuj tłusty krem – po czym załóż ciepłe skarpety i połóż się spać.

Odpoczynek

To bardzo ważny element dbałości o zdrowie podczas menstruacji. Po prostu odpuść obowiązki, wykonuj plan minimum, zadbaj o odpowiednią ilość snu. Podczas menstruacji należy wydłużyć sen przynajmniej o jedną a najlepiej o dwie godziny.

Podczas menstruacji przez kilka dni poziom witalności jest znacznie niższy niż zwykle a poziom hormonów jest najniższy w cały cyklu. Ciało naturalnie zwalnia i potrzebuje odpoczynku, ponosząc duże koszty energetyczne związane z oczyszczaniem narządów rodnych przygotowanych na zagnieżdżenie komórki.

Utrata krwi przekłada się na osłabioną odporność, zarówno fizyczną jak i psychiczną.

Nadmiar pracy i obowiązków w tym czasie stanowi zwiększone zagrożenie dla osłabionego menstruacją organizmu.

Równie ważne jest zachowanie odpowiedniego stylu życia: stopniowo należy odciążać się z nadmiaru obowiązków, zwracać uwagę na twórcze i przynoszące wypoczynek spędzanie wolnego czasu.

Kobiety powinny szczególnie skupić się na sobie, uszanować potrzeby ciała, zadbać o swój komfort i unikać wysiłku i stresu, aby nie tracić cennej energii witalnej!

Jeżeli potrzebujesz wsparcia, porady jak się odżywiać – napisz, chętnie Ci pomogę kontakt@womensmatters.pl

Bardzo chętnie dzielę się z Wami moją wiedzą, proszę podziel się i Ty moim artykułem z innymi Kobietami 🙂 !

 



3 komentarze do “Przełam przedmenstruacyjny zastój, odbuduj i wzmocnij krew – czyli kobiecy cykl okiem Chińczyka!”

  1. Joanna z Zielonego Detoxu

    16.02.2017

    Hej Moniczko,

    Fantastyczny artykuł, o wielu ziołach i kuracjach słyszałam na warsztatach TCM, pięknie ogarnięty temat i podsumowany. Szata graficzna bez zarzutu – świetnie się czyta.

  2. Helena

    28.09.2017

    Dzięki wielkie za tak szczegółowe porady, o tylu rzeczach nie wiedziałam!

Trackbacks/Pingbacks

  1.  Mięśniaki macicy - naturalny zestaw ratunkowy do walki z guzami! • Women's Matters

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *