Prostaglandyny przeciwzapalne, poznaj działanie niezbędnych sprzymierzeńców kobiecego zdrowia!

Prostaglandyny przeciwzapalne, poznaj działanie niezbędnych sprzymierzeńców kobiecego zdrowia!

Tłuszcze są nam niezbędne! Tłuszcze są materiałem budulcowym tkanek, wzmagają metabolizm płynów organicznych i kierują składniki odżywcze do układu nerwowego. Dodatkowo tłuszcze są niezbędne dla przyswojenia witamin rozpuszczalnych właśnie w tłuszczach, a mianowicie A, D, E oraz K.

Ogólnie można wyróżnić tłuszcze o działaniu prozapalnym i przeciwzapalnym. Na pewno słyszałaś dużo o kwasach tłuszczowych omega – 3, omega -6.  Różnice między nimi są dość istotne. A tak naprawdę to należy mówić o ich metabolitach – prostaglandynach, które mają decydujący wpływ na nasze zdrowie.

—————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Wpis ten, jest kontynuacją artykułu nt prostaglandyn o działaniu prozapalnym – który, zachęcam do przeczytania dla złożenia „obrazu w całość” – Prostaglandyny prozapalne – śliska sprawa sprzyjające odczuciu bólu (klik)

—————————————————————————————————————————————————————————————————————–

W tym artykule skupię się na prostaglandynach o działaniu przeciwzapalnym – czyli tych, które sprzyjają nam w likwidowaniu stanów zapalnych, guzów, torbieli, skrzepów krwi i odczuciu bólu.

 

Prostaglandyny przeciwzapalne powinny zawsze „pacyfikować” stężenie metabolitów prozapalnych. Współczesna dieta, zaburza to działanie. Sprzyja to rozwojowi chorób cywilizacyjnych. Tłuszcze naszym komórką są niezbędne. Warto tylko rozgryźć jak zgrabnie poruszać się w tych proporcjach.

To, czego potrzebujemy w naszej diecie, to niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe.

Wielonienasycone oleje zawierają niezbędne kwasy tłuszczowe, czyli takie, jakich organizm nie jest wstanie samodzielnie wytworzyć.Jedynym ich źródłem dla człowieka jest pożywienie (tłuszcze egzogenne).

Są to dwa Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe (NNKT) :

  1. kwas linolowy LA (z rodziny omega 6) – do jego metabolitów należą prostaglandyny przeciwzapalne PGE1
  2. kwas alfa- linolenowy ALA (z rodziny omega 3) – do jego metabolitów należą prostaglandyny przeciwzapalne PGE3

KWAS LINOLOWY (LA)

 

 

 

GLA, kwas tłuszczowy syntetyzowany przez zdrowy ludzki organizm z kwasu linolenowego, przekształca się w prostaglandyny rodziny „E” – oznaczony liczbą 1. Są to prostaglandyny o działaniu przeciwzapalnym.

GLA jest kwasem z rodziny omega 6 – którego działanie jest wyraznie przeciwzapalne – i tych produktów nie należy się bać a zdecydowanie wybierać!

Do syntezy tej, dochodzi w prawidłowy sposób w zdrowym organizmie. W wyniku przewlekłych chorób może dojść do zakłóceń tego procesu. Dlatego warto przyjmować kwas GLA bezpośrednio.

Najbogatsze pełnowartościowe źródło GLA to: spirulina oraz oleje z wiesiołka, ogórecznika i czarnej porzeczki.

Właściwą dawkę stanowi taka ilość danego oleju, która dostarcza 150-350 mg GLA/dzień.

 

KWAS ALFA – LINOLENOWY (ALA)

 

 

 

Źródłem kwasów omega 3 jest kwas alfa-linolenowy, znajdujący się w olejach pewnych gatunków roślin. Przewaga olejów roślinnych nad rybami polega na tym, że obecnie ryby są silnie zanieczyszczone (stwierdza się obecność rtęci oraz pestycydów). Jednak aby uzyskać w szybki sposób bezpośrednie źródło kwasów EPA I DHA – tłuszcze ryb działają skuteczniej.

Tłuszcz rybi (np tran) może się okazać się korzystny dla osób, których organizm nie potrafi wydajnie przetworzyć kwasów omega 3 w DHA. Takie osoby mogą wykazywać skłonność do depresji, alergii i zapaleń skóry (np egzemy)

Przekształcanie przez organizm kwasu alfa – linolenowego w EPA i DHA zachodzi wolniej.

Kwasy EPA I DHA przekształcane są w prostaglandyny „E” oznaczone liczbą 3 – o działaniu przeciwzapalnym.

Zalecane źródła kwasu alfa – linolenowego (ALA)  obejmują:

  • siemię lniane (53% oleju lnianego to kwas ALA)
  • nasiona chia (30%)
  • nasiona konopi (20%)
  • nasiona dyni (15%)
  • nasiona rzepaku (10%)
  • orzechy włoskie (5%)

Oraz wszelkie tłoczone na zimno (nierafinowane) oleje z tych nasion.

Ciemnozielone warzywa, takie jak kapusta włoska, jarmuż, pietruszka, trawy zbożowe – to również bardzo dobre źródło tego składnika. Wszelkie bogate w chlorofil pokarmy zawierają kwas ALA w swoich chloroplastach.

Kwasy tłuszczowe omega 3 są czasami porównywane do środków odmrażających – utrzymują krew we względnym rozrzedzeniu, co sprawia, że krąży ona dobrze również w zimnym otoczeniu.

Dla kobiet, których problemem są zastoje krwi (skrzepy, mięśniaki, torbiele, endometrioza) wywołane również zimnem w organizmie – jest to niezwykle cenna informacja! Podwójnie, raz – że chlorofil porusza i rozrzedza krew, oczyszcza ją a także wspomaga produkcję!

 

U większości ludzi występują poważne niedobory tej substancji.

Dla kobiet, których problemem są choroby natury ginekologicznej oraz wszelkie rozchwiania hormonalne – kwasy tłuszczowe są rzeczą niezbędną w codziennej diecie!

 

Szacuje się, że ilość kwasów omega 3 spożywanych przez współczesnych ludzi Zachodu wynosi 1/5 poziomu spożycia tych kwasów spotykanych w tradycyjnych dietach.

Maks Gerson w latach 50-tych odkrył, że guzy znikały o wiele szybciej, kiedy do swojej kuracji leczniczej chorób nowotworowych włączał olej lniany. Od tego czasu oleje zawierające kwasy omega 3 zaczęły być stosowane do odbudowywania odporności na poziomie komórkowym, polegające na wzmocnieniu błon zdrowych komórek i jednoczesnym niszczeniu komórek guza.

 

Funkcje niezbędnych kwasów tłuszczowych:

  • wpływają na prawidłowe działanie gruczołu tarczycy i nadnerczy,
  • wzmacniają odporność,
  • są konieczne dla zapewnienia normalnego wzrostu i dopływu energii,
  • wspierają zdrowie krwi, nerwów i naczyń krwionośnych,
  • regulują cykl menstruacyjny,
  • biorą udział w produkcji hormonów,
  • wspierają płodność,
  • biorą udział w tworzeniu cennych płynów w organizmie,
  • są niezbędne do wszystkich procesów metabolicznych każdej komórki ciała

 

Większość rezultatów działania niezbędnych kwasów tłuszczowych wynika z przekształcania ich przez organizm w podobne do hormonów substancje – prostaglandyn – z rodziny „E”, prostaglandyny PGE1 oraz PGE3 – wykazują działanie przeciwzapalne

Uważa się, że będące obecnie przedmiotem intensywnych badań naukowych prostaglandyny odgrywają pewną rolę w regulowaniu funkcjonowania każdego narządu i każdej komórki ludzkiego ciała.

Szeroki zakres działania tych substancji pomaga wyjaśnić mnogość rozmaitych właściwości, charakteryzujących niezbędne kwasy tłuszczowe.

 

Lecznicze działanie prostaglandyn przeciwzapalnych:

  • są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego – aktywizują komórki T, które niszczą niepożądane substancje w komórkach ciała
  • wstrzymują proces namnażania się komórek nowotworowych
  • są bardzo skuteczne w leczeniu stanów zapalnych jak również chorób związanych z autoagresją immunologiczną (należy pamiętać, że często leki przepisywane na te choroby zazwyczaj unieczynniają PGE1)
  • oprócz działania przeciwzapalnego GLA/PGE1 kontroluje wydzielanie nagromadzonego kwasu arachidonowego ( i jego prozapalnych metabolitów PGE2), w ten sposób jeszcze bardziej zmniejszając potencjalny ból i stan zapalany)
  • chronią przed różnymi rodzajami chorób serca i naczyń krwionośnych (udar mózgu, zawał, zwyrodnienie naczyń)
  • rozszerzają naczynia krwionośne, kontrolują ciśnienie krwi i hamują tworzenie się skrzepów – również tych, we krwi menstruacyjnej!
  • regulują funkcje mózgu i przewodnictwo nerwów
  • regulują działanie insuliny, wydają się zmniejszać ryzyko uszkodzenia serca, nerek, oczu i nerwów w przebiegu cukrzycy
  • niwelują objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego (PMS) czy torbielowatego zapalenia gruczołów piersiowych (guzy piersi)

 

Współczesna typowa dieta dostarcza w nadmiarze tłuszczów omega 6 i zazwyczaj za mało tłuszczów omega 3.  Ten względny niedobór tłuszczów omega 3 może mieć poważne konsekwencje.

Spożywanie zbyt dużych ilości tłuszczów z grupy omega 6 podnosi w organizmie poziom kwasu arachidonowego – który sprzyja powstawaniu stanów zapalnych (również nasila ból) – przypominam, wyjaśniałam ten mechanizm we wpisie Prostaglandyny prozapalne – śliska sprawa sprzyjające odczuciu bólu (klik)

Gdy nie pobieramy z pokarmem wystarczająco dużo tłuszczów omega 3, nie wytwarzamy dostatecznej ilości prostaglandyn przeciwzapalnych.

Wysoki poziom kwasu arachidonowego (główne jego źródła to mięso, jaja, oraz niezrównoważony nadmiar tłuszczów omega 6), mogą przyczynić się do problemów z krążeniem (zastoje, zawał, udar, skrzepy), chorób autoimmunologicznych, nasilenia procesów zapalnych, a także zwiększyć prawdopodobieństwo nowotworzenia.

Nasze zdrowie zależy od właściwej proporcji kwasów tłuszczowych.

Idealny stosunek w naszej diecie kwasów omega 6 do omega 3 powinien wynosić 1:1.

Współcześnie proporcja ta jest bardzo silnie zaburzona i wynosi aż 30:1.

 

Zatem, produkty które należy włączyć do swojej diety:

spirulina, oleje z wiesiołka, ogórecznika i czarnej porzeczki (źródło GLA)

siemię lniane, nasiona chia, konopi i dyni – oraz ekstrahowane na zimno oleje z tych nasion, a także orzechy włoskie, warzywa ciemnozielone (źródło ALA)

łosoś, sardynka, tuńczyk, pstrąg jeziorny, węgorz, sardela, sardynka (źródło DHA i EPA)

 

Jeżeli potrzebujesz porady jak skutecznie zmienić sposób odżywiania, swoje nawyki, jak wprowadzić zmiany – napisz, chętnie Ci pomogę kontakt@womensmatters.pl

 

 Bardzo chętnie dzielę się z Wami moją wiedzą, proszę podziel się i Ty moim artykułem z innymi Kobietami 🙂 !

 

 



3 komentarze do “Prostaglandyny przeciwzapalne, poznaj działanie niezbędnych sprzymierzeńców kobiecego zdrowia!”

  1. Ania

    8.04.2017

    Czyli olej lniany jest polecany dla endokobiet?

    • women

      10.04.2017

      Jak najbardziej tak! Ze względu na właściwości przeciwzapalne (zawiera kwas ALA).

Trackbacks/Pingbacks

  1.  Prostaglandyny prozapalne - śliska sprawa sprzyjająca odczuciu bólu! Poznaj sposoby jak je eliminować! • Women's Matters

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *