Prostaglandyny prozapalne – śliska sprawa sprzyjająca odczuciu bólu! Poznaj sposoby jak je eliminować!

Odżywianie, Styl życia |
Prostaglandyny prozapalne – śliska sprawa sprzyjająca odczuciu bólu! Poznaj sposoby jak je eliminować!

Prostaglandyny (PG) są to substancje podobne do hormonów powstają w wyniku przekształcania niezbędnych kwasów tłuszczowych omega 3 oraz omega 6.

Istnieje wiele różnych rodzajów prostaglandyn.Trzy, które są najczęściej analizowane to prostaglandyny z rodziny E:

  1. PGE1 (metabolit kwasu gamma linolenowego GLA – rodzina omega 6) o działaniu przeciwzapalnym
  2. PGE2 (metabolit kwasy arachidonowego AA – rodzina omega 6) o działaniu prozapalnym
  3. PGE3 (matabolit kwasu alfa-linolowego ALA – rodzina omega 3) o działaniu przeciwzapalnym

Stężenie tych prostaglandyn powinno być w organizmie w równowadze.

W tym wpisie szczególnie skupię się na prostaglandynie E oznaczonej liczbą 2 – czyli PGE2.

Prostaglandyny rodzaju PGE2 uważa się, że są odpowiedzialne przede wszystkim za powstawanie stanów zapalnych oraz odczucie bólu.

Również tego, Drogie Panie, odczuwanego podczas menstruacji.

PGE2 powstają z przekształcania się niezbędnego kwasu arachidonowego (w skrócie AA).

Kwas AA może mieć dwa źródła. Po pierwsze bezpośrednie – z pokarmów, które spożywamy. Drugie – powstaje w wyniku procesów przekształcania kwasów omega 6.

 

Nadmiar tego kwasu w ludzkim organizmie pochodzi głównie ze spożywania produktów pochodzenia zwierzęcego.

Na te, bardzo uważaj w swojej diecie!

 

Bezpośrednie źródła kwasu arachidonowego AA:

mięso zwierząt, nabiał, jaja a także orzeszki ziemne, wodorosty nori

 

Również należy zaznaczyć, że spożywanie zbyt dużej ilości tłuszczów z grupy omega 6 podnosi w organizmie poziom kwasu arachidynowego, a co za tym idzie również jego prozapalnych metabolitów.

 

Kwas arachidynowy jest długołańcuchowym kwasem tłuszczowym należącym do rodziny omega 6, wytwarzanym w organizmie człowieka, ale znajdującym się również w mięsie (czerwonym i drobiu), nabiale i jajach.

Produkty spożywcze zawierające zbyt dużą ilość tego kwasu mogą zaostrzać stany zapalne i są chorobotwórcze. Mogą też powodować wzrost ciśnienia tętniczego, zakrzepicę, skurcze naczyń krwionośnych oraz reakcje alergiczne.

Mają wpływ na rozwój wielu cywilizacyjnych chorób!

Produkty pochodzące od zwierząt powinny być ze szczególną rozwagą stosowane wśród osób cierpiących na schorzenia związane z nadmiarem PGE2, takie jak ból i stany zapalne.

Nadmiar kwasu arachidonowego i prostaglandyn PGE2 bezpośrednio przyczynia się do bolesnych skurczów menstruacyjnych oraz pogłębiania toczącego się  stanu zapalnego np w endometriozie.

W badaniach krwi kobiet mających bardzo bolesne miesiączki wykryto wysokie stężenie prostaglandyn PGE2.

Nadmiar w organizmie PGE2 wywołuje nie tylko fizyczne ale i psychiczne stany zapalne, a więc rozdrażnienie, wybuchy złości czy agresję.

Nadmierne spożycie AA, występujące w produktach zwierzęcych o dużej zawartości tłuszczów nasyconych, nie tylko sprzyja powstawaniu groźnych procesów chorobowych, lecz także bezpośrednio hamuje wytwarzanie bezcennych przeciwzapalnych prostaglandyn PGE1 (metabolizowanej z kwasu GLA)  i prostaglandyn PGE3 (metabolizowanych z tłuszczów omega 3).

Właściwą strategią zatem jest zwiększenie wytwarzanie w organizmie zarówno PGE1 jak i PGE3. Są ku temu dwie przyczyny:

  1. prostaglandyny PGE1 i PGE3 charakteryzuje silne działanie przeciwzapalne i wiele innych cennych właściwości
  2. wytwarzanie prostaglandyny PGE2 (prozapalna) jest ograniczone przez zwiększeniu ilości prostaglandyn przeciwzapalnych PGE1 albo PGE3

Skuteczność PGE1 i PGE3 najłatwiej można zwiększyć, przede wszystkim ograniczając spożycie wszelkich produktów pochodzenia zwierzęcego (z wyjątkiem ryb)

 

Pomocne jest włączenie do diety pokarmów bogatych w bezpośrednie kwasy GLA (źródło PGE1) i kwasy omega 3 (źródło PGE3)

Te, włącz do diety!

 

bezpośrednie źródła GLA to:

spirulina, oleje z nasion wiesiołka, czarnej porzeczki i ogórecznika

 

źródła omega 3:

siemię lniane, nasiona chia, konopi i dyni, orzechy włoskie, warzywa ciemnozielone (kapusta, jarmuż, pietruszka, trawy zbożowe), ryby (łosoś, makrela, sardynka). 

Biorąc pod uwagę rolę niezbędnych kwasów tłuszczowych i prostaglandyn, które powstają na bazie tych kwasów, można łatwo zrozumieć, dlaczego dieta składająca się z nierafinowanych, pełnowartościowych pokarmów, mocno ograniczająca spożycie produktów odzwierzęcych, jest tak skuteczna w łagodzeniu bólu i stanów zapalnych, w leczeniu chorób zwyrodnieniowych łącznie z procesami nowotworzenia.

Istnieją poglądy, że większość chorób występujących we współczesnym świecie można powiązać z nadmiarem kwasu arachidonowego (co za tym idzie prostaglandyn PGE2) i niedoborem kwasów GLA i omega 3.

Współczesna dieta, zawiera bardzo dużo tłuszczów omega 6, a bardzo mało tłuszczów omega 3.

Sprzyja to rozwojowi chorób na tle zapalnym.

Nasze zdrowie zależy od właściwej proporcji kwasów tłuszczowych.

Idealny stosunek w naszej diecie kwasów omega 6 do omega 3 powinien wynosić 1:1.

Współcześnie proporcja ta jest bardzo silnie zaburzona i wynosi aż 30:1.

 

Mięso czy jaja – to produkty ważne w naszej diecie. Szczególnie u osób słabych, niedoborowych.

Nie należy z nich całkowicie rezygnować. Uważam, że rozsądne spożywanie produktów odzwierzęcych 2-3 w tygodniu i zawsze pamiętanie o równoważeniu naszej diety kwasami omega 3, powinno być bezpieczną kombinacją.

Warto stosować zawsze oleje (lniany, rydzowy) do warzyw, zup i koktajli. Jeżeli w takim wydaniu zapominasz o dodaniu niezbędnego tłuszczu, niech Twoim nawykiem stanie się codzienne picie 1 łyżki oleju np lnianego.

Do tego dołóż spirulinę bądź olej z wiesiołka, które dostarczą nam niezbędnego GLA. W takim towarzystwie, spożycie 2 razy w tygodniu mięsa (z ekologicznej hodowli), na pewno nam nie zagrozi.

 


 

Zobacz dokładny schemat działania i niezbędną rolą jaką pełnią w organizmie nienasycone kwasy tłuszczowe omega 3 i omega 6 i wytwarzane z nich prostaglandyny przeciwzapalne – Prostaglandyny przeciwzapalne, poznaj działanie niezbędnych sprzymierzeńców kobiecego zdrowia! (kliK)

 


 

Jeżeli potrzebujesz porady jak skutecznie zmienić sposób odżywiania, swoje nawyki, jak wprowadzić zmiany – napisz, chętnie Ci pomogę kontakt@womensmatters.pl

 

Bardzo chętnie dzielę się z Wami moją wiedzą, proszę podziel się i Ty moim artykułem z innymi Kobietami 🙂 !

 

źródło: Paul Pitchford „Odżywianie dla zdrowia”

             Joel Furhman „Jeść by żyć”



3 komentarze do “Prostaglandyny prozapalne – śliska sprawa sprzyjająca odczuciu bólu! Poznaj sposoby jak je eliminować!”

  1. Marta

    11.05.2017

    Zgadzam się, z tezami. Fajnie jest jeść produkty ekologiczne, w tym mięso, ale te ich niebotyczne ceny! Ja ze względów etycznych nie tykam wołowiny, wieprzowiny czy cielęciny, ale drób ekologiczny tez jest drogi.

    • women

      12.05.2017

      Tak, bez dwoch zdań. Ale ja zawsze powtarzam, sumując ile wydałam na lekarzy przez ostatnie lata – a efekty tak naprawdę miałam żadne, to jednak bilans zrowego odżywiania zdecydowanie wychodzi na plus 🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1.  Prostaglandyny przeciwzapalne, poznaj działanie niezbędnych sprzymierzeńców kobiecego zdrowia! • Women's Matters

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *