Naturalnie na zaparcia! Poznaj sposoby jak łatwo zażegnać ten irytujący problem.

Naturalnie na zaparcia! Poznaj sposoby jak łatwo zażegnać ten irytujący problem.

Zaparcia – przypadłość jakże kobieca !

Tak naprawdę wystarczy nam tylko podróż, nie nasza toaleta, inne kafelki na ścianie, czy też pośpiech – i zatwardzenie murowane :)!

To jest akurat sytuacja przejściowa i siła zaradzenia takiej sytuacji tkwi w naszej umiejętności relaksu i rozluźnienia. Nerwy układu pokarmowego, szczególnie u Pań są niezwykle podatne na ten rodzaj stresu.

Dopiero powrót do rutynowych warunków, odkorkowuje sytuację 🙂 Jednak potrafi to skutecznie popsuć np. urlop… nadmiar w dole powoduje rozdrażnienie w górze, czyli maksymalne poirytowanie gwarantowane!

Zauważyłyście, że nawet reklamy środków wspomagających/przeczyszczających są kierowane tylko do Pań?

Problem jednak bywa dużo bardziej poważny.

Czym jest zaparcie ? Podczas zaparć mięśnie i nerwy przewodu pokarmowego przestają zgodnie dążyć do obranego celu. Zwykle samo trawienie i transport mas pokarmowych przebiegają jeszcze w normalnym tempie – zaburzenia pojawiają się dopiero na końcu jelita grubego.

Istnieją rozmaite typy zatwardzeń, odznaczające się różnym stopniem nasilenia – przejściowe zaparcia podczas podróży, zaparcia podczas choroby – często wirusowych bądź bakteryjnych infekcji.

Ale też znacznie bardziej uciążliwe zatwardzenia, które przekształcają się w chroniczny problem – te mogą wynikać z błędów dietetycznych (nadmiar produktów o charakterze ciepłym, gorący i suchym) są to głównie osoby mocno nadmiarowe – zaleca się wtedy głównie środki zimne i gorzkie, możemy się tutaj pokusić o zdecydowanie silniejsze środki a następnie bezwzględnie zmianę nawyków żywieniowych.

Lub sytuacja kiedy mamy do czynienia z niedoborem płynów w organizmie, jest to stan przewlekły –  częściej dotykający kobiety.

I tutaj zdecydowanie potrzebujemy odżywić i nawilżyć nasze jelito grube a nie przeczyszczać. To jest bardzo ważna zasada!

Jeżeli nie wiemy na jakim tle towarzyszą nam zaparcia – możemy przypadkowym działaniem pogłębić problem!

Wg biologicznego zegara narządów – maksimów energetyczne jelita grubego przypada na g. 5 – 7 rano i właśnie wtedy powinno nastąpić wypróżnienie.

W związku z tym, twoje pierwsze wypróżnienie powinno nastąpić tuż po wstaniu! Codziennie!

 

Wyściółka jelita grubego jest osmotyczna, co oznacza, że cząsteczki mogą przemieszczać się przez nią bez problemu.

Jeżeli czas transportu nie jest wystarczająco szybki – masy zalegają w jelitach – wszelkie toksyny mogą przenikać przez błonę, zostać wchłonięte do krwiobiegu i siać zniszczenie w całym twoim ciele! Więcej nt znaczenia prawidłowego wypróżnienia pisałam w artykule Wysokie libido a regularne wypróżnienia

Poniżej przedstawiam kilka prostych nawyków, które należy włączyć do swojej dziennej rutyny, jeżeli towarzyszą nam zaparcia.

Przeciwdziałanie zaparciom o różnej etiologii:

  • stosować olej sezamowy tłoczony na zimno – doskonale nawilża jelita i reguluje perystaltykę przy suchych zaparciach (można go dodawać do zup, owsianki, jarzyn, spożywać z ziemniakami); sprawdzą się tu również olej migdałowy,olej z pestek dyni, olej lniany czy rydzowy / oleje doskonale nawilżają jelita!
  • spożywać wieczorem kompot z jabłek, gruszek i suszonych owoców (rodzynki, skórka pomarańczowa, wędzone śliwki i daktyle ekologiczne, suszone śliwki)
  • 1 kopiastą łyżkę suszonych ekologicznie moreli (niesiarkowanych, suszonych na słońcu) posiekać na drobne kawałki, dodać 1 kopiastą łyżkę orzechów włoskich posiekanych na drobne kawałki, dodać do 1 szklanki wody, zagotować 10 – 15 min, wypić ciepły wywar wieczorem na pół godz po kolacji (przynajmniej 1-2 godz przed snem)
  • zwiększyć udział błonnika w diecie – najlepiej poprzez warzywa, dodawać do zbożowego ciepłego śniadania łyżkę otrębów dobrej jakości; w przypadku błonnika skupmy się lepiej na tym rozpuszczalnym w wodzie – wprawdzie działa on wolniej ale jest lepiej tolerowany przez organizm i powoduje, że masa pokarmowa nabiera gładszej konsystencji;
  • codziennie wieczorem przez kilka tygodni spożywać surówkę z marchwi i kiszonej kapusty, kminku, z dodatkiem cebulki i liści pietruszki oraz 2-3 łyżkami oleju lnianego tłoczonego na zimno
  • stosować probiotyki i prebiotyki – dobre, żywe bakterie potrafią tchnąć nowe życie w jelita – w końcu to ich królestwo 🙂 dobre probiotyki znajdziesz TUTAJ
  • sok z kiszonej kapusty sprawdzi się w przypadku złogów jelitowych – jeśli nie ma zbrylowanych mas w jelicie może dojść do biegunki po wypiciu soku
  • wypić rano 1 szklankę maceratu z miodu : wieczorem 1-2 łyżeczki miodu rozpuścić w ostudzonej, przegotowanej wodzie, pozostawić na noc; następnego dnia rano dolać ciepłej wody i wypić na czczo na 15-20 min przed posiłkiem
  • spożywać wszelkie pestki oraz nasiona oleiste
  • szpinak, roszponka – zalane wodą robią się śliskie, są wtedy również dobrym, dającym poślizg jelitom sposobem na suche zaparcia

 

Przepis na orzechowe kulki, smarujące jelita

orzechy włoskie – 150g

sezam biały – 20/30g

nasiona moreli – 20/30g

nasiona brzoskwini – 20/30g

nasiona konopii – 20/30g

Utworzyć ze składników poprzez dodanie miodu jednolitą masę.

Następnie formować kulki, które można obtoczyć np w karobie bądź wiórkach kokosowych

Jest to doskonale tłusta, dająca poślizg jelitom masa (wszystkie składniki są silnie oleiste)

 

Zioła stymulujące i przeczyszczające nagromadzenia

1. środki „wypełniające”

łagodniejsze środki stymulujące jelito grube; w jelicie zwiększają swoją objętość, napierają na ścianki jelit tym samym prowokując perystaltykę; ważne spożywać przy działaniu tych środków dużych ilości wody;

  • kora wiązu
  • mielone siemię lniane
  • otręby zbożowe (np z ryżu)
  • sproszkowane wodorosty

 

2. środki „powlekające”

zawierają substancje oleiste, które nawilżają i powlekają jelita (bogate w substancje śluzowe, dają poślizg) ; nadmiar niepodlegających strawieniu tłuszczów otula resztki pokarmowe śliską otoczką, co ułatwia ich wydalenie – bardzo dobry sposób dla niedoborowych Pań!

  • babka płesznik
  • siemię lniane
  • nasiona konopi
  • pestki śliwy, moreli, brzoskwini (oprócz oleistych, powlekających właściwości mają również silną energię ściągającą w dół / podobnie jak kawa – tylko, że ta mocno wysusza)

 

3. sole mineralne o działaniu rozmiękczającym

wykazują działanie osmotyczne („przyciągają” wodę do jelita powodując rozmiękczenie twardych nagromadzeń), organizm reaguje na nie bardzo gwałtownie a przyjmowanie ich przez dłuższy czas może prowadzić do zaburzenia gospodarki płynami

  • sól gorzka (epsom)
  • sól glauberska
  • sorbitol (np. spore ilości świeżego soku z jabłek)

 

4. preparaty silnie stymulujące / przeczyszczające

bardzo silnie podrażniają jelita prowokując wypróżnienie – ten sposób wykorzystujemy tylko w szczególnych przypadkach!

Na pewno powinny go zdecydowanie unikać osoby niedoborowe – (szczupła budowa ciała, sucha skóra, suchość w ustach) – pogłębi to niedobór płynów! Sposobu tego nie powinny stosować kobiety po porodzie czy w wieku menopauzalnym!

Środki te uszkadzają płynu w ciele, czyli w rzeczywistości nasilają przyczynę zaparć!

  • liść senesu
  • korzeń rzewienia
  • liść aloesu
  • kora kruszyny
  • + środki syntetyczne

 

Pamiętajmy – trzeba słuchać głosu natury. Jeśli czujemy, że musimy skorzystać z toalety, to powinnyśmy tam czym prędzej pójść. Zwłaszcza jeżeli przyzwyczailiśmy swój przewód pokarmowych do stałych godzin odwiedzania toalety – np. święta godzina dla jelita 7 rano przed śniadaniem :)!

Przede wszystkim zachęcam do zweryfikowania swoich nawyków żywieniowych, dbanie o ciepłe, regularne, lekkostrawne posiłki świeżo przyrządzane, włączanie do swoich posiłków maksymalną ilość warzyw, dobrych tłuszczy oraz dbanie o odpowiednie nawilżenie swojego organizmu – problem zaparć gwarantuje minie bezpowrotnie.

Jeżeli potrzebujesz wsparcia – napisz, chętnie Ci pomogę kontakt@womensmatters.pl

Jeśli znasz Kobiety, którym przyda się ta wiedza, proszę udostępnij 🙂 !

 

 



Trackbacks/Pingbacks

  1.  Strawność w praktyce czyli 24 zalecenia na poprawę trawienia! • Women's Matters

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *