Kompleks witamin z grupy B – wspiera metabolizm hormonów!

Odżywianie, Styl życia |
Kompleks witamin z grupy B – wspiera metabolizm hormonów!

Witaminy należące do grupy B to obszerna grupa związków chemicznych o różnorodnej budowie, rozpuszczalnych w wodzie. Ze względu na swoje właściwości są one nietrwałe i nie mogą być magazynowe w organizmie, chociaż niektóre z nich jak witaminy B1,B3 (witamina PP), B7 , B9 (kwas foliowy) i B12 są syntezowane przez bakterie jelitowe.

Witaminy z grupy B muszą być regularnie dostarczane z pożywieniem.

Często bakterie jelitowe, które są odpowiedzialne za syntezę tych kilku wymienionych witamin, nie wykonują właściwie swojego zadania. Jest to związane z zakwaszeniem organizmu, złymi nawykami żywieniowymi i wszechobecnym stosowaniem antybiotyków.

Witaminy z tej grupy są niezwykle ważne dla organizmu ponieważ biorą udział w bardzo wielu reakcjach metabolizmu. Organizm pobiera je z pożywienia bądź preparatów bogatych w te witaminy w takiej ilości, jakiej akurat potrzebuje, reszta wydalana jest z moczem, kałem lub potem.

Niedobory witamin z tej grupy prowadzą do wielu zaburzeń m.in:

  • zaburzeń ze strony układu pokarmowego i nerwowego
  • niewydolności krążenia
  • zaburzeń psychicznych
  • chronicznego zmęczenia
  • uszkodzenia nadnerczy
  • anemii
  • poronień
  • wad wrodzonych płodu

Skupimy się na tych, które są szczególnie ważne dla zdrowia Kobiety.

Kobiety, które stosują pigułkę hormonalną lub są narażone na długotrwały stres oraz doświadczają zmian hormonalnych, z dużym prawdopodobieństwem wymagają dodatkowych dawek witamin z grupy B ponieważ wątroba potrzebuje tego składnika do metabolizmu hormonów

W przypadku nieprawidłowej przemiany estrogenów nadmierna ich ilość pozostaje w w krwiobiegu, zwłaszcza w porównaniu do poziomu progesteronu, powoduje dominację estrogenów.

Dominacja estrogenów prowadzi do nierównowagi neuroprzekaźników – norepinefryny, seratoniny i dopaminy – co sprawia, że jesteśmy podatne na lęki, napięcie nerwowe i objawy PMS.

Wysoki poziom estrogenów jest związany z niedoborem witamin z grupy B, szczególnie witamin B6 i B12.

Są one niezbędne przy rozkładzie i dezaktywacji estrogenów w wątrobie. Dodatkowo witaminy z grupy B wspomagają pracę nadnerczy, które często są nadwyrężone podczas długotrwałych sytuacji stresowych.

Witamina B6  – w trakcie zażywania doustnych leków antykoncepcyjnych dochodzi do zwiększonego zapotrzebowania organizmu w tę witaminę!

Poza tym witamina ta aktywuje ponad 200 enzymów, uczestniczy w procesie syntezy hemoglobiny. Obniża poziom homocysteiny przy współudziale kwasu foliowego i witaminy B12. W kompleksowym działaniu z innymi witaminami z grupy B poprawia stan przebiegu chorób skórnych. Niweluje stany zmęczenia, lęki i ogólnego rozdrażnienia.

Witamina B6 łączy się świetnie z magnezem, który jest również niezbędny w wątrobie do optymalnej syntezy hormonów w wątrobie. Oczywiście ma szereg innych właściwości niezbędnych dla naszego zdrowia – o tym kiedy indziej.

Homocysteina – ważny czynnik zdrowego układu sercowo – naczyniowego; homocysteina to aminokwas, którego nadmiar uszkadza naczynia krwionośne; do prawidłowego metabolizmu homocysteiny potrzebujemy witaminy B6, B9 i B12

Witamina B12 – wiele osób wykazuje jej niedobór, co jest związane z jej produkcją przez bakterie jelitowe w jelicie grubym, w którym nie dochodzi do jej wystarczającego wchłaniania.

Witamina ta wywiera korzystny wpływ na funkcje umysłowe i zdrowie psychiczne – odgrywa istotną rolę tworzeniu się najważniejszych neuroprzekaźników mózgowych odpowiedzialnych za pamięć, jasność umysłu, czujność nastroju. Wraz z witaminą B6 oraz kwasem foliowym obniża poziom homocysteiny. Znaczenie witaminy B12 jest szczególnie istotne w produkcji zdrowych czerwonych krwinek oraz hemoglobiny.

Ponieważ witamina B12 buduje odporność, wspomaga rozwój systemu nerwowego i ogólnie całego ciała, jest niezbędna w okresie ciąży i karmienia.

Aby zrozumieć, jak duże jest zapotrzebowanie płodu na witaminę B12, wystarczy wspomnieć, że noworodek ma we krwi dwa razy więcej tej witaminy niż jego matka, a łożysko ponad trzy razy tyle.

Mimo to B12 jest jedną z tych witamin, których najbardziej brakuje podczas ciąży i laktacji. Zwłaszcza ciężarne i karmiące wegetarianki powinny upewnić się, czy przyjmują jej wystarczającą ilość.

Kwas foliowy należący do witamin z grupy B może on wspomagać układ sercowo-naczyniowy poprzez obniżenie poziomu homocysteiny i jest jedną z witamin z grupy B, która wspomaga przemianę hormonów w wątrobie.

Jest to niezwykle ważna witamina, której roli i znaczenia wcześniej nie doceniano. Często stwierdza się niedobory wit B9 w organizmie, co związane jest jej występowaniem przede wszystkim w zielonych warzywach liściastych, które nie są preferowanym składnikiem codziennej diety.

Przyjmowanie przed zajściem w ciążę 800mcg kwasu foliowego dziennie zapobiega wadom wrodzonym takim jak rozszczep wargi  oraz rozszczep kręgosłupa. Przyjmowanie witamin przed poczęciem znacznie redukuje ryzyko przedwczesnego porodu oraz zapobiega poronieniom. Poprawia także płodność.

Kwas foliowy chroni kobiety przed osteoporozą w wieku menopauzalny. Niedobory kwasu foliowego mogą rzutować również na zwiększone ryzyko zachorowania na dysplazję szyjki macicy, która uważana jest za zmianę przedrakową.

Witaminę B najlepiej jest przyjmować w postaci kompleksu zawierającego wszystkie witaminy z grupy B – B1, B2, B3, B5, B6, B7, B12, kwas foliowy, inozytol i cholina. Wiąże się to ze wzajemnymi zależnościami pomiędzy nimi oraz wpływie na procesy wchłaniania.

Naturalne Źródła witamin z grupy B : zielone warzywa liściaste, warzywa strączkowe, żółtka jaj, mięso (B12), drożdże, pełne ziarna zbóż, wątroba zwierzęca.

Doskonałym kompleksowym źródłem witamin z grupy B są algi: spirulina i chlorella.

sprawdzone preparaty na kobiece dolegliwości znajdziesz w sklepie Womens Matters

 



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *