Joga i zdrowie kobiety

Joga i zdrowie kobiety

 

Joga jest systemem praktyk ciała i umysłu, połączeniem ruchu (asan/pozycji) i technik oddechowych (pranajamy) z aktywnością umysłu (uważnością i medytacją)

Pranajama jest techniką oddechową, poruszającą w ciele energię życiową – pranę. 

Oddech ma w jodze kolosalne znaczenie, gdyż długość trwania w danej pozycji mierzy się właśnie w cyklach oddechowych – wchodzimy w daną pozycję na minimum 3 cykle oddechowe – 3 wdechy i 3 wydechy. Oddech zaopatrza organizm w tlen. Oddychamy zwykle za płytko, przez co ciało jest niedotlenione, zmęczone i osłabione.

Dzięki regularnej praktyce asan pozbywamy się nawyku płytkiego oddechu i zastępujemy go świadomym wydłużonym oddechem, ukierunkowanym na konkretne problematyczne miejsce.

Ważną rolę odgrywa tu koncentracja i wizualizacja oddechu wysyłanego w konkretne dysfunkcyjne miejsce w ciele – „wydech do dołu brzucha, wydech do bolącego pośladka, wydech do biodra” itp.

Dzięki odpowiednim asanom i technikom oddechowym, a także uważności względem siebie i swojego ciała, pozbywamy się napięć w danym obszarze ciała, przywracamy w nim równowagę mięśniową i poszerzamy zakres ruchu, przeciwdziałamy zastojom krwi i energii.

Jeśli do pracy z ciałem i oddechem dodamy odpowiednią dietę, która spełni nasze potrzeby, możemy być pewni, że nasz wysiłek zaowocuje.

Regularna praktyka asan wpływa dobroczynnie na zdrowie kobiety. Joga stymuluje układ trawienny, reguluje gospodarkę hormonalną, wspiera rozciąganie tkanek miękkich, dzięki czemu stymuluje lub wycisza pracę poszczególnych organów wewnętrznych.

Dla kobiet borykających się z zaburzeniami hormonalnymi jak np. dysfunkcje jajników – torbiele, czy PCOS, a także z dolegliwościami wynikającymi z endometriozy – zrosty endometrialne w jamie brzusznej, czy z chorobami tarczycy – niedoczynność, nadczynność, czy Hashimoto – joga jest aspektem terapeutycznym nie do przecenienia.

Szczególnie istotne jest w przypadku tych dolegliwości dobranie odpowiedniej sekwencji asan do istniejącego problemu. 

Według fizjoterapeutki i joginki – Katarzyny Pilorz – joga będzie miała wpływ na kobiece dolegliwości, jeżeli ich przyczyna znajduje się wśród czynników, na które praktyka jogi może zadziałać. Wtedy zaleca się praktykowanie odpowiedniej sekwencji asan, by przywrócić danym organom ich prawidłowe funkcjonowanie.

Nawet jeśli joga okaże się niewystarczającym remedium na występujące dolegliwości, zaleca się by nie rezygnować z niej, gdyż ma ona obok zaleceń medycznych w przypadku danego schorzenia swoją niepodważalną wspierającą funkcję terapeutyczną.

To przykładowa sekwencja asan korzystnie wpływających na zdrowie kobiety, którą zaleca się włączyć do codziennej praktyki:

  • Salamba Sirsasana: świeca – POZYCJA PŁODNA! – niezliczone korzyści, regeneruje układ nerwowy, stymuluje układ trawienny i hormonalny, pozycja młodości.
  • Viparita Karani – pozycja nóg uniesionych na ścianie: pozycja regeneracyjna: wycisza napięcie przedmiesiączkowe, zalecana w okresie menopauzy, delikatnie rozciąga tyłu nóg, stymuluje układ trawienny.

 

  • Supta banddha konasana: pozycja regeneracyjna, wspiera układ trawienny w stanach zaburzenia, tonizuje mięśnie jamy brzusznej, zmniejsza napięcie pachwin, wpływa na przywrócenie równowagi mięśniowej w obrębie miednicy reguluje pracę narządów rozrodczych

 

 

  • Eka Pada Rajakapotasana – pozycja pół króla Gołębia, POZYCJA PŁODNA: rozciąga pachwiny, uwalnia miednicę z nadmiernych napięć przez co stymuluje do pracy narządy podbrzusza, tonizuje nerki i wątrobę, otwiera klatkę piersiową i gardło, stymuluje pracę tarczycy
  • Malasana – pozycja girlandy: rozciąga pachwiny i tylne plecy, tonizuje brzuch – stymuluje do pracy narządy odpowiedzialne za trawienie, wspiera pracę jelit: ważna w endometriozie, wspomaga oczyszczanie podczas menstruacji i wypróżnianie się
  • Setu Bandhasana – pozycja mostu: POZYCJA PŁODNA! – otwiera klatkę piersiową, reguluje cykle menstruacyjne, regeneruje narządy miednicy. Jest przygotowaniem do Halasany i Salamba Sirsasany
  • Anjaneyasana: pozycja wschodzącego Księżyca: podobnie jak w pozycji Króla Gołębia – rozciąga pachwiny, uwalnia miednicę z nadmiernych napięć przez co stymuluje do pracy narządy podbrzusza, tonizuje nerki i wątrobę, otwiera klatkę piersiową i gardło, stymuluje pracę tarczycy

 

  • Upavistha konasana – pozycja Kąta na siedząco: rozciąga wewnętrzne uda przez co tonizuje mięsnie dna miednicy, otwiera biodra, stabilizuje miednicę, poprawia krążenie w macicy, stymuluje do pracy narządy rozrodcze, reguluje przebieg menstruacji, wspiera oczyszczanie, reguluje owulację

 

  • Halasana – pozycja pługa: pozycja odwrócona! Regeneruje cały układ nerwowy! Ściąga i tonizuje organy jamy brzusznej. Wariant z aktywnymi nogami na krześle polecany przy endometriozie!
  • Savasana – pozycja martwego ciała: pozycja regeneracyjna, wyciszająca.

Jeśli chcesz stać się swoim lekarzem poprzez pracę z ciałem, zapraszam Cię na wspólne sesje jogi. Podczas zajęć wykorzystuję swoje doświadczenie dobroczynnego wpływu asan w stanach fizycznego i psychicznego przeciążenia. Popracujemy wspólnie nad Twoim ciałem poprzez uwalnianie go od nadmiernych napięć i przywracanie równowagi mięśniowej w najbardziej strategicznych miejscach w ciele – miednicy, plecach i szyi. Podczas sesji uspokoisz umysł, usprawnisz pamięć i koncentrację, zyskasz równowagę i siłę, popracujesz nad usprawnieniem układu trawienia oraz wesprzesz swój układ hormonalny i odpornościowy.

Do zobaczenia na macie. Ewa

Cykl sesji – „Uwolnij ciało i umysł” z Ewą Pytel-Bartnik

Od 5.03.2018 zapraszam na zajęcia w poniedziałki o g. 8.15 i piątki g. 11.00 do Lovayoga, ul. Skarbka 35, Poznań


Z Ewą możecie się również spotkać w jogowych sesjach online, które prowadzi w grupie Zrozumieć Choroby Kobiece

 

Bibliografia:

Christina Brown, Księga jogi, Poznań 2007.

Bartosz Niedaszkowski, Joga i ajurweda. Ćwiczenia hatha jogi z elementami ajurwedy, Warszawa 2007.

Zdjęcia – żródło internet

 

 



Ewa Pyrtel - Bartnik

Jestem germanistką, literaturoznawczynią, pasjonatką jogi i holistycznych metod leczenia. Moją nadrzędną motywacją w prowadzeniu zajęć jest dzielenie się własnym doświadczeniem. To doświadczenie wpływania na stan zdrowia i ducha poprzez konkretne działania, które są częścią procesu samoleczenia – ruch, dieta i praca z emocjami. Wystarczy wsłuchanie się w swoje potrzeby, zbudowanie świadomości ciała i praca.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *