Czerwony alarm, czyli jak interpretować swoją miesiączkę

Czerwony alarm, czyli jak interpretować swoją miesiączkę

Menstruacja to dowód kobiecej płodności. Odzwierciedla kondycję kobiecego zdrowia. Gdy hormony w ciele kobiety pozostają w równowadze, kobieta będzie się cieszyła regularnymi zdrowymi cyklami.

Gdy ta równowaga zostanie zaburzona, kobieta może cierpieć z powodu obfitych, skąpych lub nieregularnych okresów.

Menstruacja jest wspaniałym wskaźnikiem równowagi hormonalnej. Gdy towarzyszą jej nieprzyjemne objawy, należy przyjrzeć się w jaki sposób funkcjonujemy, zmienić styl życia i dietę, by przywrócić równowagę i położyć kres objawom nim doprowadzimy do rozwoju poważnych chorób.

Krew menstruacyjna bogata jest w przeciwciała i jest to jedyna krew w naszym ciele, która nie krzepnie. Oznacza to, że gdy krew menstruacyjna płynie, dzięki swoim właściwościom antybakteryjnym i antywirusowym swobodnie oczyszcza macicę, szyjkę macicy i waginę.

We wschodniej medycynie miesiączka uważana jest za naturalny fizjologiczny proces, który odzwierciedla kondycję całkowitego zdrowia kobiety i równowagi jej hormonów płciowych i stresu.

Jeśli hormony stresu są równoważone, miesiączki nie są ani skąpe ani zbyt obfite.

Wg wschodnich systemów medycznych okres powinien trwać od 3 do 5 dni, krew powinna być umiarkowanie czerwona, a jej ilość średnia. Kobieta nie powinna być emocjonalnie rozdrażniona przed, w trakcie, ani po miesiączce.

 

Śledzenie zmian w przebiegu twojej menstruacji może być doskonałym sposobem obserwacji aktywności estrogenów i progesteronu oraz oceny twojej ogólnej równowagi hormonalnej.

Oto co może cię niepokoić :

Brązowe plamienie:

jeśli rozpoczynasz od nich swój okres może być to znak zastoju krwi związanego z niskim poziomem progesteronu.

Niskie stężenie tego hormonu może powodować również opóźnienia cyklu i nienaturalnie wydłużać fazę lutealną (nie wpływając jednak na odpowiedni czas owulacji).

Jeżeli funkcjonujesz w sytuacji permanentnego stresu – stale utrzymujący się poziom kortyzolu we krwi, czyli hormonu stresu, nie jest równoważony przez hormony płciowe.

Im więcej kortyzolu tym bardziej jesteśmy wrażliwi na stresujące wydarzenia. Nawet tak małe rzeczy jak dzwonek telefonu, sprawdzanie poczty elektronicznej, mogą powodować wyzwolenie jeszcze większej ilości hormonów stresu.

Wpadamy w ciągnącą nas w dól spiralę  – powodującą nadwrażliwość na stres.

Przebywanie w stałym napięciu wykorzystuje nasze zasoby progesteronu do produkcji hormonów stresu. Nadmiar kortyzolu wyczerpuje progesteron.

W celu buforowania skutków stresu w organizmie kobiety wydziela się również nadmiar prolaktyny. Podwyższony poziom prolaktyny z kolei rozregulowuje cykl miesięczny i między innymi wywołuje problemy z niepłodnością.

√ Niepokalanek pospolity, dziki pochrzyn czy bioidentyczny progesteron w kremie są tutaj niezwykle pomocne.

Więcej nt progesteronu przeczytaj – Progesteron jak wspierać swoją równowagę hormonalną

Ciemnoczerwone lub czarne skrzepy:

niezależnie od ich rozmiaru jest to kolejny znak niskiego poziomu progesteronu, a także podwyższonego stężenia estrogenów i nieprawidłowej pracy macicy.

Wschodnia medycyna uważa, że zwężenie się naczyń rozrodczych przez które płynie krew jest spowodowane stresem oraz zimnem. Powoduje to stagnację krwi w organach – krew się zatrzymuje, tworzą się skrzepy.

Kiedy krew ulega zastojowi występuje tendencja do tworzenia się wspomnianych skrzepów – towarzyszący częsty objaw to  krwawienia z obecnością ciemnofioletowych skrzepów.

Przewlekły zastój krwi doprowadza do rozwoju guzów, torbieli, włókniaków i twardych nieruchomych mas np. mięśniaków.

Krew nasycona toksynami, niepotrzebnymi substancjami i tłuszczem o wiele częściej ulega zastojowi i skrzepnięciu.

We wszystkich przypadkach trzeba poprawić krążenie i jakość krwi.

√ Sproszkowany korzeń dzięgla chińskiego bądz arcydzięgla litwora to znakomity ziołowy preparat zmniejszający krzepliwość krwi.

√ Korzeń lukrecji oraz kurkuma jest tu również bardzo pomocna. Witamina E świetnie radzi sobie ze skrzepami krwi, zapewnia krwi swobodny przepływ.

Innymi sposobami na walkę ze skrzepami są masaż macicy i akupunktura, czyli techniki, które pomogą ci pozbyć się zrostów mogących hamować przepływ krwi. Bardzo pomocne są również okłady z oleju rycynowego – które przerywają stagnację w i wokół macicy.

√ Pokarmy chlorofilowe (spirulina, chlorella) są również tutaj wskazane. Ich właściwości oczyszczające mogą regulować krwawienie prawdopodobnie dzięki właściwościom przeciwdziałania zastojowi w wątrobie.

Pokarmy i przyprawy, które rozpraszają zastój krwi: kurkuma, szczypiorek, czosnek, ocet, bazylia, nasiona brzoskwini, zielona cebulka, por, imbir, kasztany jadalne, rozmaryn, pieprz kajeński, gałka muszkatołowa, kalarepa, bakłażan, biały pieprz, fasola adzuki, słodki ryż, mięta zielona, masło.

Obfite krwawienie:

czyli sytuacja, w której już po godzinie musisz wymieniać podpaskę/tampon, a dodatkowo czujesz się, jakbyś zaraz miała się wykrwawić.

W takim przypadku należy stosować prostą, wzmacniającą i ogrzewającą dietę w celu zwiększenia wydajności układu trawiennego, aby składniki, które są odpowiedzialne za wzmacnianie naczyń krwionośnych i powstrzymywanie krwawienia, były prawidłowo wchłanianie,a następnie przekształcane (metabolizowane). Należy unikać pokarmów ochładzających i podawanych na zimno.

Trzeba pamiętać o uzupełnianiu żelaza żeby przy nadmiernych krwawieniach nie doprowadzić do anemii.

√ Powinny tutaj wspomóc ogólnie działające środki przeciwkrwotoczne – liście malin, kalina oraz krwawnik

Obfite krwawienie może być objawem mięśniaków lub polipów, dlatego gdy zaobserwujesz je u siebie, koniecznie skonsultuj się z lekarzem.

Mięśniaki są zależne od estrogenu i wrażliwe na hormony. Ich rozwój może być stymulowany przez estrogeny, dlatego naturalny progesteron w kremie może być tu bardzo pomocny.

Aby wspomóc metabolizm estrogenów i zmniejszyć pobudzenie macicy w trakcie cyklu spożywaj pokarmy obfitujące w błonnik.

Aby ustrzec się anemii, jedz dużo buraków, dzięki którym uzupełnisz utraconą krew i zapewnisz swojemu organizmowi dostateczną ilość witamin z grupy B.

√ Witamina A również pomaga obniżyć nadmierny poziom estrogenów (wit A nie należy stosować jeżeli starasz się zajść w ciążę). 

√ Witamina C z bioflowonoidami jest również pomocna przy obfitych krwawieniach.

Krótkie krwawienie:

krótkie krwawienie może wskazywać zarówno na niski poziom estrogenów jak i niskie stężenie progesteronu, wynikające z niedoboru kluczowych substancji odżywczych lub zmęczenia nadnerczy.

Krótkie krwawienia jest  również często związany ze stosowaniem niskotłuszczowej diety, np kobiety na ścisłej diecie wegetariańskiej często przechodzą okresy zaniku miesiączkowania, dopóki ich organizm nie przyzwyczai się do wchłaniania niezbędnych składników z pożywienia roślinnego.

Zbyt forsowne ćwiczenia (redukowany estrogen przez zbyt forsowne ćwiczenia), praca w stresującej atmosferze także mogą negatywnie wpływać na żeńskie hormony i spowodować skąpe krwawienia.

Przyczyną może być przyjmowanie nieodpowiedniej ilości składników odżywczych oraz niezdolność do ich wchłaniania.

Aby wzmocnić organizm kobiety trzeba odbudować jej krew i energię. Skąpe miesiączki wskazują na brak krwi.

Kobieta zbyt mało je odżywczych pokarmów lub szybciej zużywa jedzenie, picie i odpoczynek niż jest je wstanie uzupełnić. W obu przypadkach pożywienie, które powinno odżywić krew miesiączkową zostaje przekierowane, by wspierać inne podtrzymujące życie organy i funkcje.

Normalnie ewolucja wspiera reprodukcję, ale jej priorytetem staje się przetrwanie i zdrowie kobiety i poświęci dla tego funkcję reprodukcyjną. Krew zostaje przekierowana do innych organów.

Istnieją dwa sposoby aby poprzez odżywianie wzmocnić i odbudować krew: poprawienie trawienia składników pokarmowych (można dodawać do potraw imbir, kurkumę, majeranek) oraz dodanie do diety wybranych pokarmów, które budują zdrową krew.

Kluczowe produkty odbudowujące krew to – zboża, rośliny strączkowe, kiełki, pokarmy zielone i warzywa. Przy silnym niedoborze krwi należy włączyć produkty pochodzenia zwierzęcego: mleczko pszczele, żelatyna, zupa z karpia, małże, wątroba wołowa, jagnięcia lub kurza.

√ Zioła, które sobie dobrze radzą przy krótkich, niedoborowych krwawieniach to: arcydzięgiel chiński, arcydzięgiel litwor, serdecznik, korzeń lukrecji, shatavari, ashwagandha.

Aby wyposażyć twoje ciało w elementy niezbędne do produkcji hormonów, zacznij przyjmować preparaty, które dostarczą ci jak największą ilość witamin (witaminy z grupy B – kwas foliowy, C, minerały cynk, żelazo) i kwasy tłuszczowych omega 3.

√ Witamina E również świetnie się sprawdza przy skąpych miesiączkach.

Pomocne są również kąpiele stóp i utrzymywanie ciepła nóg.

Bardzo częste krwawienie:

jeżeli wydaje ci się, że miesiączkujesz dwukrotnie w ciągu jednego miesiąca lub też twoja miesiączka nigdy się nie kończy, może wynikać to z powolnego działania tarczycy. Skontroluj temat z endokrynologiem.

Przy zastoju wątroby często występuje osłabienie gruczołu tarczycy i niedobór jodu.

√ W takich przypadkach pomocne może być przyjmowanie kelpu i innych wodorostów.

√ W celu wyregulowania cyklu menstruacyjnego stosuje się witaminy B6, B12 oraz cynk.

Pokarmy chlorofilowe regulują cykl menstruacyjny właśnie dzięki właściwościom przeciwdziałania zastojowi w wątrobie. Korzystny wpływ mają spirulina, chlorella lub płynny wyciąg z chlorofilu. Produkty te przyczyniają się też do odbudowy krwi.

√ Kalina – działa przeciwkrwotocznie i tonizująco na układ rozrodczy, reguluje cykl menstruacyjny – doskonała dla kobiet, które cierpią na podwójne krwawienie w ciągu miesiąca.

Tak jak w przypadku obfitych krwawień pamiętaj żeby nie doprowadzić do zbyt niskiego poziomu hemoglobiny we krwi (anemii). Włącz pokarmy dzięki którym odbudujesz traconą krew.

Pozostaje kwestia bólu menstruacyjnego, który ze względu na swoje natężenie może eliminować kobietę z normalnego funkcjonowania. Ból przy miesiączce nie jest normalny – jak próbują nam niestety wmawiać. Zawsze wymaga kontroli ponieważ jest sygnałem nieprawidłowości –  rozwijających się patologii – mogą to być cysty, torbiele, guzy, endometrioza.

W temacie radzenia sobie z bólem przeczytaj Bóle menstruacyjne co poza klasycznym środkiem przeciwbólowym 

sprawdzone preparaty na dolegliwości kobiece znajdziesz TUTAJ

Proszę podziel się tym artykułem z innymi Kobietami. Wspierajmy wzajemnie swoją kobiecość 🙂

źródło: Alisa Vitti Kod kobiety, dr Claudia Welch Równowaga Twoich hormonów, Równowaga Twojego życia, Paul Pitchford Odżywianie dla zdrowia



Trackbacks/Pingbacks

  1.  Przełam przedmenstruacyjny zastój, odbuduj i wzmocnij krew - czyli kobiecy cykl okiem Chińczyka! • Women's Matters

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *