Dwa super adaptogeny – maca i ashwagandha rozprawią się z chronicznym zmęczeniem…i nie tylko!

Odżywianie, Styl życia |
Dwa super adaptogeny – maca i ashwagandha rozprawią się z chronicznym zmęczeniem…i nie tylko!

Prawdziwy dziki żeń-szeń jest korzeniem bardzo drogim. Ze względu na swoje właściwości jest nazywany „korzeniem mądrości” ponieważ wpływa na jasność umysłu. Żeń – szeń należy do ziół silnie wzmacniających organizm. Zbierany jest głównie na terenie Chin.

W Indiach możemy znaleźć roślinę – Ashwagadha, która nazywana jest indyjskim żeń – szeniem. W Peru z kolei jest Maka, którą potocznie określa się jako peruwiański żeń -szeń.

Obie te rośliny posiadają podobną moc jak żeń-szeń właściwy – są prawdziwym wyzwalaczem energii.

A dodatkowo wspierają naszą płodność, kobiece zdrowie jak i doskonale podnoszą poziom libido!

Ashwagandha

Withania somnifera – Witania ospała znana również jako indyjski żeń-szeń, asgandh (hindi) lub  ashwagandha (sansk.), winter cherry;

Korzenie Ashwagandha zwane są także indyjskim żeńszeniem, są jednym z najbardziej znanych ziół stosowanych w Ajurwedzie.

Lekarze ajurwedyjscy określają Ashwagandha stabilizatorem nastroju.

Ashwagandha jest wyjątkowym ziołem o wspierającym antystresowym działaniu, pozwala na lepsze funkcjonowanie w warunkach codziennego stresu.

W medycynie ajurwedyjskiej leki z Withania były stosowane w leczeniu reumatyzmu, osłabienia pamięci, ogólnego wyczerpania i niemocy płciowej. Ponadto w leczeniu starczych zmian skórnych i kaszlu.

W medycynie ajurwedyjskiej, Ashwagandha, Withania somnifera, jest znana jako „Rasayana” oznaczające „pożywne”.

Rasayanas oznacza poprawiać jakość życia, pobudzać umysł i zwiększać wigor.

Ashwagadha należy do rodziny psiankowatych – Solanacea. Kraj pochodzenia tej niezwykłej rośliny to przede wszystkim Indie, gdzie jest uprawiana na szeroką skalę, ale powszechnie występuje również w Iranie, Pakistanie, Afganistanie, na Sri Lance i w Bangladeszu.

Można ją spotkać także w południowo-wschodniej części Europy oraz w Afryce (głównie w Egipcie). Witania jest krzewem osiągającym ok. 150 cm wysokości. Wydaje żółtozielone lub zielonkawe kwiaty oraz czerwone lub ciemnopomarańczowe owoce (jagody) obudowane w delikatnie zrośnięte działki kielicha.

Surowcem terapeutycznym jest przede wszystkim korzeń oraz owoc witanii – Radix et Fructus Withaniae

Ashwagandha zawiera alkaloidy, saponiny, fitosterole oraz żelazo. Ale jej najciekawsze składniki chemiczne to steroidowe laktony odznaczające się dużą aktywnością biologiczną; m.in. działanie cytostatyczne, przeciwbakteryjne, przeciwnowotworowe.

Ashwagadha wykazuje zdolność do znacznego poprawiania funkcjonowania wątroby, co pomaga stabilizować poziom kortyzolu. To z kolei przekłada się na wsparcie pracy nadnerczy. Dlatego też jest doskonałym wsparciem przy syndromie zmęczonych nadnerczy.

O syndromie zmęczonych nadnerczy pisałam TUTAJ

Związki występujące w ashwagandzie określone są jako witanoloidy. Witanolidy to związki aktywne farmakologicznie.

Korzenie witanii zawierają alkaloidy (anaferyna, anahigryna, witanina, somniferyna, tropina), głównie alkaloidy nikotynowe; fitosterole (beta-sitosterol), witanolidy A-Y (laktony steroidowe), kumaryny (skopoletyna), fenolokwasy (kwas chlorogenowy, przede wszystkim w zielu), sitoindozydy.

Suche ekstrakty z Withania podawane w dawce przynajmniej 500 mg przez 4-8 tygodni – zwiększają wrażliwość receptorów 5-hydroksytryptaminowych (5-HT) – serotoninowych, wiążących serotoninę. Dzięki temu Withania poprawia procesy uczenia się, zapamiętywania, polepsza samopoczucie, znosi przykre objawy psychiczne towarzyszące chorobie Alzheimera.

Jak podają źródła naukowe wyciągi z Withania w dawce 3 g/dziennie, przyjmowane przez rok poprawiają znacznie parametry krwi (podnoszą poziom hemoglobiny, obniżają poziom cholesterolu, triglicerydów, LDL i cukru we krwi, podnoszą poziom HDL), wzmacniają uwapnienie kości (zmniejszają utratę wapnia z kości), regenerują częściowo barwniki włosów (częściowe ustępowanie siwienia).

Działają moczopędnie, przeciwcukrzycowo. Withania pobudza czynności tarczycy. Zwiększa wydalanie z ustroju sodu. Wspomaga ustępowanie obrzęków.

Istota Ashwagadha:

  • jest substancja adaptogenną, co oznacza, że posiada zdolność równoważenia i stabilizowania pracy gruczołów oraz układów: hormonalnego, nerwowego, mięśniowego, sercowo-naczyniowego; zwiększa możliwość adaptacji organizmu do otoczenia;
  • wspomaga funkcje tarczycy, oszczędza kortyzol (zmniejsza poziom zapalnego kortyzolu) i zwiększa aktywność insuliny
  • sprawdza się przy niedoczynności tarczycy
  • jest doskonała przy syndromie zmęczonych nadnerczy!
  • poprawia ogólne samopoczucie, zwiększa energię, libido i siłę wewnętrzną, reguluje poziom stresu;
  • jest jednym z najbardziej znanych ziół Ajurwedy o właściwościach odmładzających: zapewnia właściwe odżywienie tkanek, szczególnie mięśni i kości, podtrzymuje właściwe funkcjonowanie gruczołów wydzielania dokrewnego i układu rozrodczego; częściowo zatrzymuje proces siwienia;
  • szczególnie polecana w zaburzeniach systemu nerwowego np. niepokoju, bezsenności wywołanej stresem, wyczerpaniu nerwowym;
  • środek uspokajający, wyciszający i przynoszący dobry sen
  • poprawia koncentrację i zdolność logicznego myślenia
  • adaptogen odpornościowy, przywracający równowagę w niskim poziomie białych krwinek i płytek krwi;
  • bogata w żelazo – idealna w leczeniu anemii i związanego z nią przemęczenia; znacząco poprawia parametry krwi;
  • doskonale tonizuje mięśnie macicy, reguluje zaburzenia cyklu miesiączkowego niweluje skurcze macicy i bóle menstruacyjne;
  • działa moczopędnie, wspomaga usuwanie obrzęków;

Ashwagandha jest systematycznie badana przez zespoły z National Institute of Mental Health, George Washington University School of Medicine and Health Science i San Antonio Cochrane Center. Nie stwierdzono toksyczności tego zioła, a ciągłe badania wciąż potwierdzają jej skuteczność i bezpieczeństwo.

Zerknij na Ashwagadha w sklepie Womens Matters

Maca

Lepidium meyenii, Lepidium peruvianum ; maka, żeń-szeń peruwiański

Maka należy do rodziny roślin krzyżowych, podobnie jak brokuły, kapusta, kalafior, jarmuż, rzepa i rzodkiew.

Maca to roślina stosowana w ludowej medycynie Peru (od ok. 2000 lat).

Makę uprawia się dla korzenia, który przypomina nieco rzodkiew lub rzepę o barwie białe, żółtej lub fioletowej. Średnica korzenia wynosi od 5cm do około 7,5 cm. Część naziemna jest niewielka – liście rosną blisko ziemi, zaś kwiaty są bardzo drobne.

Obszar na którym występuje maka, to nieurodzajne, niezalesione i nieprzyjazne dla roślin wyżyny Andów. Jest to najbardziej wytrzymała roślina uprawiana przez człowieka. Jej charakter i właściwości ukształtowały się w skrajnych warunkach.

Mieszkańcy Ameryki Południowej od stuleci wykorzystywali makę w medycynie do zwiększenia płodności u ludzi i zwierząt. Andyjscy szamani (pacos) mawiają: „Gdy jemy makę, duchy są blisko. Maka zwabia do nas duchy, by mogły się narodzić”.

Po inwazji Hiszpanów, maka cieszyła się tak wielką popularnością, że używano jej jako waluty. Nawet dziś wielu rdzennych mieszkańców Andów uważa makę za najważniejszy i najbardziej wartościowy towar.

W 1961r. dr Gloria Chacon de Povici (wybitna peruwiańska uczona w dziedzinie biologii), opublikowała swe badania na temat korzystnego wpływu maki na płodność u zwierząt.

Od tamtej pory promuje ona zalety tej rośliny.

W kolejnych badaniach udowodniła pozytywny wpływ maki na płodność również u ludzi.

Od tamtej pory wyniki jej badań zostały potwierdzone przez wielu naukowców z całego świata.

Dodatkowo dr Chacon de Popovici, sugeruje, iż maka oddziałuje zarówno na podwzgórze, przysadkę mózgową (stymuluje wydzielanie hormonu luteinizującego i folikulotropowego) jak i na nadnercza (do wydzielania testosteronu, progesteronu i DHEA).

Reguluje produkcję estrogenów, tostosteronu oraz progestronu – przy czym nie zawiera w swojej budowie związków hormonalnych. Okazuje się być również pomocna dla kobiet z PCOS (reguluje cykl menstruacyjny, zmniejsza owłosienie oraz reguluje funkcję wydalniczą skóry – trądzik).

Makę zalicza sie do superżywności. Wykazuje działanie adaptogenne – co oznacza – że posiada zdolność równoważenia i stabilizowania pracy gruczołów oraz układów: hormonalnego, nerwowego, sercowo-naczyniowego i mięśniowego. Zasadniczo adaptogeny nie mają działania toksycznego, pomagają organizmowi dostosować się do stresu i przywracają w nim homeostazę.

Jak potwierdzają badania, maka do adaptogenna superżywność zwiększająca poziom energii, wytrzymałość, poziom tlenu we krwi i siłę fizyczną, wzmagająca produkcję neuroprzekazników i zwiększająca libido.

 

Suszony proszek z maki składa się w 59% z węglowodanów, w 8,5% z błonnika i w ponad 10% z białka. Białko w suszonym proszku z maki zawiera 20 aminokwasów, w tym 7 niezbędnych.

Główne kwasy tłuszczowe obecne w mace to: Kwas linolowy, palmitynowy i oleinowy. Znajdziemy tam także wiele steroli wywierających korzystny wpływ na układ odpornościowy.

Maka zawiera też biologicznie aktywne aromatyczne izotiocyjaniny, zwłaszcza izotiocyjanian p-metoksybenzylu, działający jak afrodyzjak. Roślina ta jest również bogata w wapń, magnez, fosfor, potas siarkę, sód i żelazo.

Zawiera 31 pierwiastków śladowych (m.in cynk, jod, miedz, selen, krzem). Ma w sobie także dużo witaminy B1, B2, C i E.

Oddziaływanie maki na czynności seksualne jest o wiele lepiej zbadane niż jej wpływ na nastrój i pamięć.

W przeprowadzonych badaniach na zwierzętach wykazano, że po podaniu proszku z maki u samców znacząco poprawia się jakość nasienia (liczba i ruchliwość plemników) a u samic odnotowano więcej dojrzałych pęcherzyków jajowych.

Badacze tacy jak dr Chacon uważają, że za zwiększone libido i większą płodność odpowiadają roślinne sterole, izotiocyjaniany, makamidy i glukozynolaty wyizolowane z maki. Alkaloidy i makamidy Maca stymulują spermatogenezę i mogą poprawiać płodność u mężczyzn.

Istota korzenia Maca:

  • wspomaga płodność i popęd płciowy (libido) zarówno u kobiet ja i u mężczyzn
  • zwiększa liczbę oraz ruchliwość plemników w nasieniu
  • jako adaptogen normalizuje czynności fizjologiczne niezależnie od kierunku odchyleń od normy wywołanych przez czynnik stresogenny
  • doskonale sprawdza się u osób z obniżonym nastrojem
  • harmonizuje dyskomfort i zaburzenia związane z menstruacją
  • niweluje dyskomfort związany z objawami perimenopauzy i menopauzy (uderzenia gorąca, wahania nastrojów) -stymuluje produkcję estrogenów, tłumi hormon folikulotropowy;
  • zwiększa poziom energii i wytrzymałości organizmu – daje energetycznego kopa!
  • wspomaga układ odpornościowy

Znajdź korzeń Maca w sklepie Womens Matters

Będzie mi bardzo miło jeśli podzielisz się tym artykułem 🙂

 

źródło: rozanski.li, David Wolfe „Superżywność”



Trackbacks/Pingbacks

  1.  Hormony stresu a hormony płciowe, puść kontrole odzyskaj wpływ! • Women's Matters

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *